Wikia

Avatar Wiki

Ba Sing Se

Opmerkingen0
1.017 pagina's
op deze wiki
Aarderijk embleem
BasingSeKorra
Ba Sing Se
Fysieke informatie
Locatie

Noordoost Aarderijk

Regering
Positie

Hoofdstad van het Aarderijk

Regeringstype

Monarchie

Bestuurder

De 53steAardkoningin Hou-Ting

Eerste verschijning

Ba Sing Se is de enorme hoofdstad van het Aarderijk. Het neemt bijna het hele noord-oostelijk Aarderijk in beslag. Na de overname van Omashu was Ba Sing Se de enige grote stad van het Aarderijk.

Ba Sing Se is zonder twijfel de grootste stad van de wereld. 'Ba Sing Se' betekent 'De Onneembare Stad', wat een goede naam is als je kijkt naar de enorme muren zonder deuren of poorten die alleen geopend kunnen worden met Aardsturing. Achter de Buitenmuur ligt het agrarische gebied, het Laogaimeer en een aantal heuvels. Achter de Binnenmuur ligt de stad, die verdeeld is in de Benedenring, de Middenring en de Bovenring. Het is de laatste stad die zich niet bemoeid met de oorlog.

Door de veiligheid in de stad trokken veel vluchtelingen naar Ba Sing Se. Toch kon Azula door middel van infiltratie en met behulp van de Dai Li de stad veroveren. Tijdens de terugkeer van Sozins Komeet werd de stad bevrijd door de Orde van de Witte Lotus.

Geschiedenis Bewerken

1rightarrow Bekijk de volledige geschiedenis van de stad op de Geschiedenis van Ba Sing Se pagina.
Buitenste muur van Ba Sing Se

De buitenste muur van Ba Sing Se, voor jaren niet veroverd.

Ba Sing Se is een oude stad en staat bekend als één van de oudste steden in de wereld. In de vroegere tijden, was Ba Sing Se ooit een simpele mediterrane stad gegraveerd uit stenen en rots door aardestuurders. Toen de stuurders zich verder uitgroeven, kwamen ze uit op verlichte kristallen en begin mijnbouw operaties. De kristallen dienden voorheen primair als lichtbronnen voor de inwoners van het Aarderijk. Uiteindelijk breidde de nederzetting zich uit tot een metropool en reikte het oppervlakte, in plaats van ondergronds. De stad ging verder met het groeien en uitbreiden en werd uiteindelijk de hoofdstad van het Aarderijk. Ba Sing Se werd de grootste stad in de wereld en was reusachtig. Hoewel er geen cijfers gegeven werden van de bevolking aantallen, kan alleen beoordeeld worden over het uiterlijk en daaruit, zou men kunnen concluderen dat er vele miljoenen mensen woonden in die tijd.

Ba Sing Se staat bekend als het grootste fort in de geschiedenis, de grootste van de Vier Naties, en bleef voor eeuwen veilig. Tijdens de tijd van Avatar Kyoshi, veroverde Chin de Grote het gehele Aarderijk, maar Ba Sing Se bleef stand houden en was de enige locatie uit het Aarderijk dat niet veroverd was (samen met Kyoshi Eiland). Chin zou liever de Avatar bevechten dan dat hij een aanval ging plegen op de muren van Ba Sing Se.

Na Chins dood, ontstond er een opstand van de bevolking van Ba Sing Se. De inwoners vonden dat de 46e Aardkoning niet deed wat de inwoners wilde en begonnen hiervoor een opstand. Avatar Kyoshi maakte hier een einde aan door de Dai Li op te richten.

600 dagen slagBewerken

1rightarrow Bekijk het hoofdartikel: 600 dagen Slag om Ba Sing Se.
Generaal Iroh
In de geschiedenis van de stad is de buitenste muur slechts drie keer doorbroken. De eerste keer werd een Vuurnatie Leger, geleid door generaal Iroh, de legendarische "Draak van het Westen". Deze slag duurde 600 dagen. In het jaar 93 NSK begon Iroh de slag. Iroh concentreerde zijn kracht op de poorten van de stad die hij probeerde te doorbreken zodat de invasie een weg kon maken in de stad. Na een aantal dagen wist Iroh met zijn krachten door de buitenste muur te komen en baande een weg in de meest buitenste ring van de stad. Hij zette een kamp op en een verdediging. De aanval was zo sterk dat de generaal van het Aarderijk zich overgaf, die ging over de verdediging van de buitenste ring. De oorlog eindigde wanneer de zoon van Iroh overleed tijdens een gevecht, Lu Ten. Hierdoor verloor Iroh zijn wil om te vechten en realiseerde zich dat hij vele troepen verloren had en trok zich terug van het gevecht.

Slag om de boorBewerken

1rightarrow Bekijk het hoofdartikel: Slag om de Boor.

In het jaar 100 NSK probeerde de Vuurnatie en volgende poging om door de muren van Ba Sing Se te komen. Met de Vuurnatie Boor, die de Mechanist had ontworpen, reisde ze richting de buitenste muur van Ba Sing Se, geleid door prinses Azula en de Minister van oorlog Chin. Hoewel de boor succes de muur bereikte en zich een weg door de muur heen boorde, wist Team Avatar de boor te ontmantelen waardoor de boor vernietigd werd en in de muur bleef hangen.

Val van Ba Sing SeBewerken

1rightarrow bekijk het hoofdartikel: Coup van Ba Sing Se.
Val van Ba Sing Se

De Val van Ba Sing Se.

Prinses Azula, Mai en Ty Lee, verkleedde zichzelf als Kyoshi Krijgers om Ba Sing Se te betreden en werden door de Aarde Koning ontvangen als geëerde gasten. In het geheim maakte Azula een deal met de corrupte Dai Li om haar te steunen. Samen met de Dai Li, wisten ze de Raad van Vijf te arresteren en Azula gijzelde zelf de Aarde Koning Kuei. Long Feng, de leider van de Dai Li was vrij gelaten van de gevangenis, maar probeerde Azula te verraden door haar te laten arresteren maar de Dai Li gehoorzaamde slechts alleen aan Azula.

Tijdens het begin van de zomer, viel Ba Sing Se officieel, toen de Dai Li de muur neerhaalde zodat de Vuurnatie soldaten de stad konden betreden. Een gehele vloot van schepen, soldaten en voertuigen betraden de stad en de Vuurnatie zette een volledige bezetting op de stad. De inwoners van Ba Sing Se konden alleen toe kijken hoe de Vuurnatie hun stad betrad.

Bevrijding van Ba Sing SeBewerken

1rightarrow Voor het artikel over de kaart, bekijk de Bevrijding van Ba Sing Se pagina.

Op de dag van de komst van Sozins Komeet, besloot de Orde van de Witte Lotus om Ba Sing Se te bevrijden. De organisatie, die bestond uit slechts een handvol krijgers, hadden zich gevestigd voor de aanval binnen de buitenste muren. Hoewel ze onopgemerkt bleven voor de Vuurnatie, viel de Orde aan met de komst van de Komeet. De gehele Vuurnatie die Ba Sing Se had belegd, vocht terug tegen de orde maar maakte geen schijn van kans tegen de orde. De orde wist naar een bepaalde tijd de gehele stad te bevrijden en vernietigde vele Vuurnatie voertuigen en soldaten. Iroh kwam al snel bij het koninklijk paleis van Ba Sing Se en verbrandde de vlag van de Vuurnatie als een symbool van de bevrijding.

Om hun overwinning te vieren tegen de gehele Vuurnatie, heropende Iroh zijn thee winkel, de Jasmijn Draak, en vierde de overwinning met Team Avatar en Mai.

Uiterlijk Bewerken

Ba Sing Se is onderverdeeld in drie "ringen" die gebaseerd zijn op de economische klasse van de inwoners. Deze ringen gaan vanaf de Beneden Ring, een locatie die bewoond wordt door de armere bevolking en vluchtelingen, tot de Bovenste Ring, die bewoond worden de regerende klasse en de rijke inwoners van het Aarderijk. Het reizen door de stad (behalve de stad betreden of de stad uitgaan) wordt grotendeels gedaan door de Monorail die aangevoerd worden door aardestuurders. De monorail heeft verschillende stations en is gratis voor de inwoners. De monorails wordt veel gebruikt, aangezien het een paar dagen zal duren om de gehele stad te doorlopen te voet.

Buitenste muurBewerken

De buitenste muur van Ba Sing Se is de dikste en sterkste verdediging van de stad. De muur is enorm, ongeveer honderd meter hoog en misschien meer dan dertig meter dik, deze muur staat bekend als het grootste structuur die ooit door mensen is gemaakt. De muur omcirkeld de gehele stad, inclusief de agrarische zones en het Laogai Meer. De muur wordt gezien als "onverwoestbaar" en wordt vaak getekend op een kaart als een terrein. In feite is de muur slechts twee keer doorbroken: één keer door generaal Iroh en de andere keer door de Vuurnatie Boor. Voor dat moment, heeft de Vuurnatie verschillende pogingen gedaan om de stad te proberen te doorbreken. Dai Li agenten, het Terra Team en verschillende andere soldaten vestigen zich constant op de muur.

De muur diende niet alleen als bescherming, maar ook als woningen. Verschillende woningen hadden zich aan de binnenkant van de muur bevestigd, hoewel de inhoud en de reden van deze huizen onbekend zijn. Pas na de infiltratie van Ba Sing Se, geleid door prinses Azula werd de muur neergehaald door de Dai Li agenten zodat het leger van de Vuurnatie de stad kon betreden. Dat gat in de muur is niet meer gerepareerd sinds de Orde van de Witte Lotus de stad bevrijdde, en blijkbaar werd de muur vanaf dat punt niet in de gaten gehouden.

Agrarische zoneBewerken

Agrarische zone van Ba Sing Se

De agrarische zone.

Net buiten de Lage Ring, tussen de Buitenste Muur en de Binnenste muur van de stad lig het agrarische zone, een groot ontwikkeld gebied dat bestaat uit open velden van land dat gebruikt wordt voor agrarische doeleinden. Ondanks dat er wild leven heerst en middelen, dient het agrarische zone als een massief stuk land tussen de buitenste muur en de binnenste muur, waar de bevolking van Ba Sing Se woont, wat zorgt voor een groot leeg gebied voor de bevolking en bijvoorbeeld binnendringers. Door de grote land vlaktes tussen de twee muren, was de bevolking veilig voor de invasie van de Vuurnatie tijdens de 600 dagen Slag om Ba Sing Se, waar de slag zich plaats vond in het agrarisch gebied. Met een zelfvoorzienende levering van voedsel en extra bescherming van beleg, kunnen de burgers van Ba Sing Se de dagelijkse routine handhaven en bloeien, zelfs in het midden van de meest kritische periodes van oorlogen. Dit gebied in de stad herbergt vele boerderijen die behoren tot de burgers, meestal van de binnenste ring, die zich direct achter de binnenwand bevind.

Beneden Ring Bewerken

1rightarrow Voor het hoofdartikel zie: Beneden ring

In de Beneden ring van Ba Sing Se wonen de meeste mensen. Hier wonen de vluchtelingen en de arme mensen.

Midden Ring Bewerken

BSS Middle Ring

De Midden Ring

De Midden Ring van Ba Sing Se herbergt alle inwoners van de middenklassen. In deze ring zijn een vast assortiment van winkels en restaurants te vinden. Daarnaast ook het financieele sector en het stadhuis (een van de oudste gebouwen van de middenring). de Universiteit van Ba Sing Se, een warenhuis van kennis en een markering in de stad, zijn ook te vinden in dit gebied. De gebouwen in deze ring zijn veel groter als die in de beneden ring, maar kleiner als die in de Boven Ring, en staan wijder uit elkaar. Het heeft een rustigere en ook vreedzame sfeer, anders dan die in de beneden ring, er zijn ook veel planten en bomen. Burgers uit deze ring kunnen vrij naar de agrarische zone, de Beneden ring, de midden ring en de bovenring gaan.

"Midden Ring" is in het chinees 中環.

Boven RingBewerken

BSS Upper Ring

De Bovenste Ring

De boven ring is de rijkste ring van de drie. In de Boven Ring van de stad bevind zich de hoge klasse van de bevolking, inclusief de militairen en de regering. De meest belangrijkste inwoners van de stad wonen in dit gebied, beschermd tegen de criminelen activiteiten door de voormalige Dai Li. Het koninklijk paleis bevindt zich in het centrum van de Bovenste Ring, binnen hun eigen muren. Aang, Katara, Toph en Sokka kregen een huis in de bovenste ring door hun optreden tegen de Vuurnatie Boor en voor de titel "Avatar", aangezien Aang de Avatar is. De gebouwen in de bovenste ring zijn grote gebouwen, vergelijkbaar met het koninklijk paleis, en de daken zijn gekleurd met gele dakpannen om de rijkdommen te symboliseren van de eigenaren.

De inwoners van de bovenste ring zijn vrij om overal te gaan waar ze maar willen in Ba Sing Se, hoewel ze aangeraden worden om zo min mogelijk naar de Lage Ringen te gaan, aangezien ze een doelwit van misdaad kunnen zijn.

"Boven Ring" word in het chinees geschreven als 上環.

LocatiesBewerken

Koninklijk paleisBewerken

Ba Sing Se Koninklijk paleis

Het Koninklijk paleis van Ba Sing Se.

1rightarrow Bekijk het hoofdartikel: Ba Sing Se Koninklijk Paleis.

Het Koninklijk paleis van het Aarderijk is het huis van de Aarde Koning en locatie voor de regering. De Aarde Koning verlaat bijna nooit het paleis voor de veiligheid. Het paleis is te vinden in de bovenste ring in het centrum van ba Sing Se. Het paleis zelf wordt ook omring met muren en is het militaire centrum van het gehele Aarderijk.

Het Koninklijk paleis is het grootste gebouw in de wereld, het bestaat uit verschillende gebouwen en hallen. Het is ook het grootste structuur van de wereld.

Ba Sing Se universiteitBewerken

1rightarrow Bekijk het hoofdartikel: Ba Sing Se universiteit.

De universiteit van Ba Sing Se is een grote school, wellicht de grootste van het hele Aarderijk. Volgens verschillende personen is het de grootste universiteit van de wereld en bevind zich in de midden ring van Ba Sing Se.

De KliffenBewerken

In het zuiden van ba Sing Se zijn de kliffen te vinden, één is rood en de andere is wit. De kliffen worden gebruikt voor mijnbouw voor de stad en worden gebruikt door inwoners in het Aarderijk om vuur te maken. De kliffen werden veroorzaakt door een gevecht, lang geleden, tussen vuurstuurders en aardestuurders.

Raad van Vijf oorlog kamerBewerken

Een grote kamer, die zich bevindt in de bovenste ring van Ba Sing Se, is de plaatst waar de Raad van Vijf ontmoet om te discussiëren over de oorlog plannen. De kamer is de plek waar de generale hun plannen bedenken voordat ze de laatste goedkeuring krijgen van de Aarde Koning, hoewel dit achterhaald werd dat dit waarschijnlijk niet het geval was, aangezien de Aarde Koning niets afwist van de oorlog. Op de grond van de kamer bevind zich een grote kaart van de wereld die gekleurd is met stenen en waar verschillenden stenen worden gebruikt om hun troepen aan te duiden. De generale bewegen deze stenen met aardesturen om bewegingen van de troepen aan te geven om uiteindelijk op de meest effectieve gevecht strategieën te komen. Dit is de kamer waar generaal How en de anderen hun beslissing namen om de basis van generaal Fong als lanceer punt te gebruiken tegen de Vuurnatie invasie.

Kristallen CatacombeBewerken

De Kristallen Catacombe

De Kristallen Catacombe, de oude verlaten stad van Ba Sing Se.

1rightarrow Bekijk het hoofdartikel: Kristallen catacombe.

Onder het paleis, en waarschijnlijk dieper onder de stad, ligt het oude Ba Sing Se, een oude stad diep onder het aard oppervlak. Deze catacombe zijn de overgeblevenen van de eerste nederzetting van Ba Sing Se, gegraven door aardestuurders. Wanneer de stad uitgroeide en zich over het oppervlak verspreidde, werden de catacombe verlaten en werd uiteindelijk begraven onder de stad. In de kristallen catacombe ligt nog steeds het oude steen structuur, een waterval, een meer en de groene kristallen die Ba Sing Se bekendheid gaven.

Vuur-licht fonteinBewerken

1rightarrow voor het hoofdartickel zie Vuur-licht fontein
In de lage ring bevindt zich het Vuur-licht fontein, en staat bekend als één van de meest romantische plekken in de nacht in Ba Sing Se en is erg populair en overdag komen veel mensen om de eenden te voeren. De moeder van Jin ontmoette voor het eerst haar vader toen ze nog tieners waren. Jin nam Zuko naar de fontein tijdens hun date tijdens de aflevering "Verhalen uit Ba Sing Se".

De fontein wordt omcirkeld door een straat met lantaarns die het gehele gebied verlichten.

Ba Sing Se DierentuinBewerken

Ba Sing Se Dierentuin

De Ba Sing Se Dierentuin.

1rightarrow Bekijk het hoofdartikel: Ba Sing Se Dierentuin.

De originele dierentuin van Ba Sing Se bevond zich in de eerste instantie binnen de stad. Het werd later verplaatst door Aang naar het agrarisch gebied. De dierentuin wordt gerund door Kenji.

Wanneer Aang over Ba Sing Se vloog, zag hij verschillende dieren die in kooien zaten. Wanneer Aang Kenji zag, vertelde Kenji dat hij niet langer geld kreeg van de Dai Li omdat de dierentuin niet meer populair was bij de kinderen. Aang kreeg een idee en verplaatste de gehele dierentuin buiten de stad, en nadat hij wat chaos had geschapen, werden de dieren verplaatst naar de nieuwe dierentuin.

Midden Ring restaurantBewerken

Het restaurant van de midden ring is te vinden in de Midden Ring. Dit was het restaurant waar Jin Zuko mee nam op hun date en is erg populair bij de bevolking.

De Jasmijn DraakBewerken

De Jasmijn Draak

De Jasmijn Draak.

1rightarrow Bekijk het hoofdartikel: De Jasmijn Draak.

De Jasmijn Draak was de thee winkel van Iroh. Iroh kreeg deze aangeboden nadat hij in het theehuis van de familie Pao werkte. Het bevond zich in de bovenste ring van Ba Sing Se.

Pao TheehuisBewerken

1rightarrow Bekijk het hoofdartikel: Pao Familie Theehuis.

Het theehuis van de familie Pao is het theehuis waar Iroh en Zuko werkten, voordat Iroh zijn eigen theehuis kreeg aangeboden.

Iroh en Zuko's AppartementBewerken

1rightarrow Bekijk het hoofdartikel: Iroh en Zuko's Appartement.

Dit was het appartement waar Zuko en iroh verbleven, nadat ze Ba Sing Se in kwamen. Het bevond zich in de bovenste ring van Ba Sing Se. Iroh en Zuko kregen dit appartement aangewezen nadat Iroh een eigen thee winkel kreeg aangewezen.

RegeringBewerken

Aarde Koning

De 52e Aarde koning Kuei.

Als hoofdstad van het Aarderijk is Ba Sing Se de thuisbasis van de Aarde Koning. De huidige Aarde Koning is de 52e Aarde Koning Kuei. Toen Kuei's vader overleed was Kuei nog maar vier. Groot-Secretarus Long Feng kreeg de macht over de stad tot de jonge Aarde Koning oud genoeg was om te regeren. Long Feng gebruikte zijn macht om regels op te stellen waardoor de koning nooit te weten kwam over de oorlog. Het was absoluut verboden om te praten over de oorlog binnen de muren, en wanneer iemand het toch deed werd hij gearresteerd door de Dai Li en gehersenspoeld. Long Feng liet de Aarde koning geloven dat zijn taak was het culturele erfgoed van Ba Sing Se te bewaren.

Hoewel Long Feng tijdens aflevering "De Aarde koning" werd opgesloten, sloot hij een verbond met Azula en bereidde een staatsgreep voor, die tijdens de afleveringen "De Goeroe" en "De Tweesprong van het Lot". Maar hij werd verraden door zijn eigen Dai Li en moest zichzelf en de stad overgeven aan Azula.

De positie van de Aarde Koning was niet langer van toepassing toen de Vuurnatie Ba Sing Se had veroverd, en koning Kuei verbannen was. Hij werd verplaatst door Azula met Joo Dee, als een vazal met de titel "opper bureaucraat administrator van Ba Sing Se". Nadat ba Sing Se bevrijdt werd door de Orde van de Witte Lotus, zal deze regering type waarschijnlijk ontzegd zijn.

De titel aarde koning werd waarschijnlijk hervat nadat Ba Sing Se bevrijdt werd, en zal waarschijnlijk koning Kuei terug op zijn troon gegaan zijn. Hij zal waarschijnlijk de autoriteiten herstellen van wat hij geleerd had tijdens de samenzweringen.

CultuurBewerken

De inwoners van Ba Sing Se vinden orde en standvastigheid belangrijker dan vrijheid. Orde en wet worden bewaakt door de strikte politie zodat de samenleving niet instort tot chaos. Er zijn veel gevarieerde recreatie mogelijkheden zoals schoonheid-salon, een dierentuin, poëzie-clubjes, winkeltjes en restaurants. Veel geliefde manieren om te ontspannen na een werkdag zijn thee drinken en langs de parkjes en winkeltjes lopen. Mensen uit de Midden ring en Boven ring kunnen hun educatie verbeteren in de Ba Sing Se Universiteit. Aardemeesters zijn erg belangrijk voor vele klusjes in de stad, van het monorail systeem tot de poort wachters op de muren.

De architectuur van Ba Sing Se is niet veel anders dan de meeste steden in het Aarderijk. De meeste huizen zijn gemaakt van steen met houten ondersteuningen. De kleur van de dakpannen is bij de Beneden ring donkergroen, bij de Midden ring lichtgroen en bij de boven-ring goud. Het teken van het Aarderijk wordt vaak geplaatst op regeringsgebouwen, militaire plaatsen en boven poorten. De wegen in de Boven- en Midden-ring zijn gemaakt van harde stenen, in de Beneden ring zijn het vooral vieze, modderige paadjes. Men varieert in Ba Sing Se veel meer op het gebied van kleding. Mensen dragen behalve groene ook blauwe, turkoois, bruine en goudkleurige kledingstukken. In de Beneden-ring dragen mensen meer bruine en donkergroene kleding.

Voedsel bemiddelen Bewerken

Ba Sing Se's grootste geheim zijn blijvende kracht in de oorlog en het boerenland achter de buitenmuur. Te zien in de aflevering "De Boor", leveren deze gebieden de hele stad met voedsel om hen in staat te stellen tot een belegering om te overleven, zo lang als de buitenste muur intact blijft, en door het gevolg van Aardesturen, kan het snel worden gerepareerd. (Het was blijkbaar geschonden tijdens de belegering van Iroh, zoals te zien in "Zuko Alleen", dat Iroh zijn kamp had opgezet in het agrarisch gebied).

Militaire krachtenBewerken

De Koninklijke WachtersBewerken

Koninklijke Aardestuurders bewakers

De koninklijke wachters.

1rightarrow Bekijk het hoofdartikel: Koninklijke Aardstuurder Bewakers.

De Koninklijke Wachters van Ba Sing Se horen niet bij de Dai Li of bij het leger. Zij dienen als persoonlijke beschermers van de Aardkoning. Een paar honderd Koninklijke Wachters beschermen het Koninklijk Paleis, zoals te zien is tijdens aflevering 'De Aardkoning'. Er dienen ook een aantal als poortwachters om de Binnen- en Buitenmuur te beschermen. De Wachters hebben een donkergroene bepantsering en een groene pluim op de top van hun helm. Ze zijn het eerst gezien op de Buitenmuur in 'De Boor', kwamen voor in 'Stad van Muren en Geheimen' als beschermers van de koning en in 'Verhalen uit Ba Sing Se' als poortwachters.

Het Terra TeamBewerken

Terra team

Het Terra Team.

Het Terra Team is een elitegroep van Aardmeesters die onder het commando van Generaal Sung de muren bewaken. Ze werden ingezet om de Vuurnatie Boor tegen te houden maar werden gemakkelijk uitgeschakeld door Mai en Ty Lee. De naam is bedacht door Generaal Sung, en het is duidelijk afgeleid van het Latijnse woord "Terra", dat letterlijk "aarde" betekent.

De Dai LiBewerken

1rightarrow Bekijk het hoofdartikel: Dai Li.

De Dai Li is de geheime politie van Ba Sing Se die politieke tegenstanders oppakken, ondervragen en opsluiten. De eerste Dai Li werden getraind door Avatar Kyoshi om het cultureel erfgoed van Ba Sing Se te bewaken. In plaats van deze mooie bedoeling werden ze een onwettig regerend autoriteit in de stad.

Na de Staatsgreep van Ba Sing Se stopten de Dai Li met werken voor het Aarderijk, en stapten ze over om te dienen voor prinses Azula en de Vuurnatie. Ze zijn de enige bekende Aardmeesters die dit gedaan hebben.

Vooraanstaande Inwoners Bewerken

Trivia Bewerken

  • Ba Sing Se betekent "De Onneembare Stad". Dit in tegenstelling tot "Na Sing Se", dit betekend "De Neembare Stad" (aldus Generaal Sung.
  • Het koninklijk paleis lijkt sterk op de Verboden Stad is Beijing.

Zie ook Bewerken

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki