Wikia

Avatar Wiki

Beleg van Ba Sing Se

1.053pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Gelijktijdig

Oorlog

Volgende

Uiteindelijk Redding uit het Pohuai Fort

Beleg van Ba Sing Se
Iroh tijdens het Beleg
Begin

92 NSK

Einde

94 NSK

Locatie

Ba Sing Se

Resultaat
Krachten
Bevelhebbers
Militanten
Verliezen
[Sjabloon]

Het Beleg van Ba Sing Se ook bekend als de 600 dagen slag van Ba Sing Se was een aanval op de hoofdstad van het Aarderijk tussen de Vuurnatie en het Aarderijk. De aanval werd geleidt door generaal en des tijds kroonprins Iroh van de Vuurnatie. De aanval duurde 600 dagen. De aanval kwam tot een einde nadat Lu Ten, de zoon van Iroh overleed waardoor hij besloot om de aftocht af te blazen.

Proloog Edit

"Toen ik nog een jonge was had ik een visioen waarop ik op een dag Ba Sing Se zou innemen. Nu zie ik pas dat mij lot is om het terug te nemen van de Vuurnatie zodat het Aarderijk opnieuw vrij kan zijn."
Iroh-

Al vanaf het begin van de Oorlog was Ba Sing Se, de hoofdstad van het Aarderijk, een belangrijk doelwit voor de Vuurnatie. In de gehele geschiedenis van Ba Sing Se waren de muren nog nooit doorbroken en bleef Ba Sing Se onveroverd. Hierdoor was Ba Sing Se een belangrijk symbool geworden voor vrijheid. Door deze reden was Ba Sing Se een belangrijk doelwit geworden voor de Vuurnatie en besloot Iroh om een aanval te plegen op de stad nadat hij op jonge leeftijd ooit een visioen had gehad dat hij de stad zou innemen.[1]

De slag Edit

"U heeft hem voor zeshonderd dagen belegerd"
Aardstuurder kapitein-

In het jaar 92 NSK besloot generaal en kroonprins Iroh om de stad te gaan veroveren voor de Vuurnatie. Met een groot leger wist hij Ba Sing Se te bereiken. De aanval begon wanneer de Vuurnatie zich concentreerde om de poort van Ba Sing Se te doorbreken van de buitenmuur. De verdediging van Ba Sing Se, die voornamelijk bestonden uit Aardestuurders vochten terug en wisten de Vuurnatie voor een bepaalde periode tegen te houden. Echter kwam er een keerpunt in de slag wanneer generaal Iroh de buitenste muur wist te doorbreken. Wanneer de Vuurnatie de buitenste muur had doorbroken wisten de Vuurnatie krachten zich te verplaatsen in het agrarisch gebied van Ba Sing Se.[2]

Generaal Iroh.png

Generaal Iroh tijdens het beleg.

Toen generaal Iroh de muur wist te doorbreken, door een snelle aanval, was dit de eerste keer in de geschiedenis van Ba Sing Se dat de buitenste muur werd doorbroken.[3] Langzamerhand wist de Vuurnatie hun gebied in het agrarisch gebied te vergroten, maar het Aarderijk vocht stevig terug. Tussen de gevechten door schreef generaal Iroh brieven naar zijn familie in de Vuurnatie en stuurde geschenken, voorwerpen van Ba Sing Se, naar Zuko en Azula. Hij schreef ook dat het er naar uitzag dat ze het gevecht zouden winnen.[2]

Later, tijdens één van de gevechten kwam de zoon van Iroh, Lu Ten, om het leven. Dit beschadigde het moraal van generaal Iroh. Hierdoor verloor Iroh zijn wil om door te vechten en besloot om de aftocht af te blazen.[2] Ook beweerde Iroh, 6 jaar later, dat hij zich terug trok omdat zijn mannen en hij zelf moe waren van het gevecht.[4]

Naslag Edit

"Ik geef mijn nederlaag bij Ba Sing Se toe. Na 600 dagen ver van huis en haard waren mijn mannen doodmoe en ik was ook moe."
Iroh tegen een Aarderijk soldaat[bron]

Het beleg op Ba Sing Se eindigde voor een overwinning voor Ba Sing Se.[2] Uiteindelijk werd de buitenste muur weer gerepareerd.[5] Doordat Iroh de aftocht afblies werd hij door veel inwoners in de Vuurnatie bespot. Echter toonde Vuurheer Azulon, prins Zuko en prinses Ursa sympathie voor Iroh en waren verdrietig over de dood van Lu Ten. Toen Iroh terugkeerde naar de Vuurnatie was hij emotioneel niet stabiel waardoor zijn jongere broer, Ozai, besloot om misbruik van de situatie te maken. Hij vroeg aan zijn vader Vuurheer Azulon, om de troon omdat Iroh geen erfgenaam meer had. Vuurheer Azulon was furieus over dit aanbod en eiste dat Ozai zijn eigen zoon moest ombrengen zodat hij hetzelfde zou voelen als Iroh. Voordat Ozai dit kon doen overleed Vuurheer Azulon en zou zijn laatste wens geweest zijn dat Ozai de troonopvolger werd. Ozai werd uiteindelijk de nieuwe Vuurheer van de Vuurnatie.[2]

Door zijn 600 beleg op Ba Sing Se werd Iroh later herkend door verschillende Aarderijk soldaten en werd hij gevangen genomen, hoewel hij later wist te ontsnappen.[4]

Zes jaar na Iroh's nederlaag werd Ba Sing Se voor de eerste keer in haar geschiedenis veroverd door de Vuurnatie, onder leiding van kroonprins Zuko en prinses Azula.[6]

Verschijningen Edit

Boek 1: WaterEdit

Boek 2: AardeEdit

Voetnoten Edit

Around Wikia's network

Random Wiki