Wikia

Avatar Wiki

Bliksemsturen

1.053pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Vuurnatie icoon.png
Azula stuurt bliksem
Bliksemsturen
Algemene Informatie
Element

Vuur

Bron

De Zon

Sub-techniek van

Vuursturen

Bliksemsturen is een sub-techniek van Vuursturen, waardoor vuurstuurders de mogelijkheid hebben om bliksem te produceren en het af te schieten met de vingertoppen. De generatie van bliksem werd gebruikt door prinses Azula, mako Iroh en Vuurheer Ozai.

Geschiedenis Edit

Ozai genereert bliksem.png

Ozai genereert bliksem.

Bliksem, ook wel bekend als "koud-bloedig vuur", is een zeer gevaarlijke methode van het Vuursturen, zelfs onder Vuurstuurders zelf, en slechts enkele wisten met succes bliksem te generen. De enige personen die deze methode onder de knie hebben zijn Azula, Iroh en Ozai. Zuko had een verlangen om deze techniek te leren maar door zijn emotionele opstoppingen in zich zelf mislukte deze mogelijkheid. Hoewel hij later zijn emotionele opstoppingen had verwerkt, heeft hij niet geprobeerd om bliksem op te wekken en te genereren. Het creëren van bliksem werd voor het eerst gedemonstreerd door Azula tijdens de aflevering "De Avatar Trance". Azula wilde bliksem afschieten op Zuko, maar Iroh wist de bliksem te door te sturen.

Iroh kon ook bliksem generen. Hij toonde deze mogelijkheid aan Zuko en probeerde hem het te leren, maar faalde erin omdat Zuko in de knoop zat met zijn emoties. Tijdens de aflevering "De Tweesprong van het Lot" genereerde Iroh bliksem om te ontsnappen uit het koninklijk paleis van het Aarderijk. Hoewel het niet gezien hoe en hoe snel Iroh de bliksem genereerde, kwam de bliksem krachtig en gericht over en was sterk genoeg om een gat te blazen in de muur.

Tijdens de invasie van de Vuurnatie, tijdens de Dag van de Zwarte Zon, demonstreerde Vuurheer Ozai dat hij ook bliksem kon genereren en was de meest krachtige bliksem die een persoon had afgevuurd dat te zien was in de series. Zijn bliksem werd met een snelle vaart afgevuurd en koste ook weinig tijd om het op te wekken in vergelijking met Azula.

Ondanks dat Iroh beweerde dat het generen van bliksem vrede in de geest benodigd, wist Azula bliksem te generen tijdens de aflevering "De Avatar Trance" en "Sozin's Komeet, Deel 4: Avatar Aang", hoewel ze dit deed met de aanwezigheid van Sozins Komeet.

Toen Ozai het op nam tegen Avatar Aang genereerde hij verschillende keren bliksem op Aang, en wordt gezien als de persoon die het snelst bliksem kan generen. Echter is het mogelijk dat Iroh met dezelfde snelheid bliksem kon generen maar dit werd nooit gezien.

Methode Edit

Iroh gebruikt bliksem.png

Iroh genereert bliksem.

Het genereren van de bliksem gaat om een cirkelvormige beweging met de armen. Mentaal, het gaat om een volledige aanwezigheid van emotie en vrede van geest, en het vereist een fysieke scheiding van de energieën van yin en yang (ook wel positieve en negative energiestromen genoemd). Wanneer de energiestromen botsen worden moet de stuurder de bliksem alleen begeleiden, in plaats van het proberen te beheersen. Vanwege deze complexiteit, duurt een bliksem aanval meestal veel langer om het op te wekken dan de standaard te openen vuur aanvallen.

Effecten Edit

Gebaseerd op het evenement van de aflevering "De Tweesprong van het Lot" en daarna, blijkt dat als bliksem niet geblokkeerd of verwezen wordt, een bliksem aanval fataal kan zijn voor een menselijk wezen. De generatie techniek kan niet gebruikt worden om te verdedigen tegen bliksem, hiervoor is een aparte techniek voor nodig.

Zuko en Aang wisten beide de bliksem aanval van Azula te overleven door de genezing krachten van Katara. Aang was fataal verwond maar werd hersteld door het water van de oase uit de Noordelijke Waterstam. Zuko was ook genezen nadat hij getroffen was en genezen werd door Katara. Hoewel hij succesvol was met het door sturen van bliksem, werd hij toch getroffen nadat Azula de bliksem onverwachts op Katara afschoot en Zuko ervoor sprong om Katara te redden. Zuko had geen tijd om de bliksem uit zijn maag te verwijzen, hoewel hij dit gedeeltelijk deed.

Zelfs in gevallen als een persoon een slag van bliksem overleeft, blijkt het dat degene nog kritiek verwond is. Aang had een grote wond op zijn rug, dat pas naar maanden genas en een groot litteken veroorzaakte.

Personen die bliksem kunnen genereren Edit

Weetjes Edit

  • De enige bliksemsturende vuurstuurders die we gezien hebben, tijdens de drie seizoenen van Aang, waren leden van het koninklijk huis van de Vuurnatie.
  • In Korra's tijd leren vele vuurstuurders deze techniek en daar wordt handig gebruik van gemaakt, zo kunnen bliksemstuurders werken in de elektriciteitcentrales.

Zie ook Edit

Around Wikia's network

Random Wiki