Wikia

Avatar Wiki

Bumi

1.053pages on
this wiki
Add New Page
Comments3 Share

Aarderijk embleem.png
Aarderijk icoon.png
Witte Lotus steen.gif
Bumi
布米
Bumi
Biografische informatie
Origine
Leeftijd

112

Geboorte

12 VSK

Geslacht

Mannelijk

Haarkleur

Wit (oorspronkelijk bruin)

Oogkleur

Groen

Persoonlijke informatie
Bondgenoten

Omashu, Flopsie, Aang, Katara, Sokka, Orde van de Witte Lotus

Vijanden

De Vuurnatie

Favoriete wapen

Aarde

Gevechtsstijl(en)

Aardesturing

Positie
  • Koning van Omashu
  • Aardesturing Meester
Affiliatie
Eerste verschijning

De Koning van Omashu

Stem door
  • André Sogliuzzo (Engels)

Koning Bumi is de koning van de stad Omashu dat tot het Aarderijk behoort. Hij is een goede vriend van Aang en speelde met hem toen beide jonger waren in het post systeem van Omashu. Bumi dacht anders dan andere mensen waardoor hij ooit het post systeem zag als een grote glijbaan en daar gebruik van maakte. Honderd jaar, nadat Aang uit het ijs was ontwaakt, ontmoette de twee elkaar weer en zette hun vriendschap voort. Wanneer de Vuurnatie Omashu aanviel besloot hij om niets te doen waardoor de stad viel en Bumi opgesloten werd in een metalen kist. Nadat Aang hem probeerde te redden vertelde hij dat hij wachtte op het juiste moment. Zo kwam hij tot de beslissing om later, tijdens de Dag van de Zwarte Zon Omashu te bevrijden nadat de vuurstuurders hun krachten verloren. Ook was hij in het geheim lid van de genootschap de Orde van de Witte Lotus waar hij hen later hielp om Ba Sing Se te bevrijden van de Vuurnatie tijdens de aankomst van de komeet.

Biografie Edit

Vriendschap met AangEdit

Jonge Bumi and Aang.png

Bumi en Aang.

In zijn jeugd was Bumi bevriend met Aang. Bumi vertelde Aang dat hij niet zo moest denken zoals de meesten mensen denken. Hierna gingen ze samen van het postsysteem afglijden.

Ontmoeting met Team AvatarEdit

In de aflevering "De Koning van Omashu" krijgt wordt Aang na een verkeerd afgelopen stunt op 'de postglijbanen' samen met Sokka en Katara opgepakt door wachters en voor de koning gegooid die hun lot dan mag bepalen. In plaats van straf krijgen ze een feestmaal, waarin Bumi onthult dat Aang een luchtmeester is (door een kippenpootje naar hem te gooien). vervlogens gooien ze hen alsnog in de cel, die eingelijk heel comfortabel is door een recente herinrichting. De volgende ochtend wordt Aang wakker en merkt op dat Sokka en Katara weg zijn, en er een wachter in de deuropening staat. Deze legt hem uit dat hij de testen van de koning moet voltooien, en neemt zijn staf in beslag.

Als Aang in de hal van de koning aankomt heeft hij een nieuw pak aan, en vraagt hem om zijn eerlijke mening over het pak. Nadat Aang twijfelend had gezegd dat het wel mooi was, had hij Bumi eerste test voltooid. Er wordt hem ook uitgelegd waarom hij moet meewerken: Sokka en Katara hebben en ring gekregen van een kristal dat steeds verder groeit. Tegen de avond zouden ze helemaal ingepakt zijn in het kristal.

Test éénEdit

Voor de eerste test wordt Aang naar een grot gebracht waar in het midden zich een gigantische waterval bevind. In het midden van de waterval hangt een sleutel aan een ketting, die Bumis' lunchdoos opent. Aang moet deze sleutel bereiken. Hij probeert eerst met topsnelheid en een luchtschild door het water omhoog te rennen, maar de enorme kracht en ademtekort dwingen hem om zichzelf eruit te luchtsturen, waarna hij bij zijn landing bijna zijn gevoelige deel doorboord. Vervolgens luchtstuurt hij zichzelf omhoog naar het plafond van de grot en schiet zich vanaf daar het water in. Ook dit faalt en Aang ontwijkt net de puntige stenen op de bodem van de rots. Verslagen denkt Aang na over hoe hij dit moet aanpakken (terwijl je even ziet hoe Sokka's kristal boeien al veel groter zijn dan die van Katara) tot Aang op het idee komt om zijn omgeving te gebruiken. Hij snijdt met luchtsturen de punt van een van de rotsen af, legt de punt op zijn hand en mikt, gooit, verhoogd de punt zijn snelheid met nog een windvlaag, en raakt de ketting met de punt. Deze vliegt bijna niet vertraagd door tot boven Bumi's hoofd, waardoor de sleutel voor zijn hoofd hangt. "Je lunch!"

Test tweeEdit

Voor de 2e test wordt Aang naar een arena gebracht waar hij de opdracht krijgt om Flopsie, Bumis' huisdier te vangen. Aang springt gelijk achter het konijn aan dat in de arena zit om er daarna achter te komen dat er een gigantische Gorilla-Geit achter hem aan zit. Dit beest is natuurlijk Flopsie, en niet het Konijn. Dat heeft Aang al snel door en springt naar Bumi, waardoor het beest daar ook heen gaat, en de test is voltooid. Flopsie blijkt ook al snel een heel lief beest, vergelijkbaar met Appa: Groot en indrukwekkend, maar heel lief en ze houden ervan als je hun buik krabt!

Test drieEdit

Aang vs Bumi.png

Aang in zijn gevecht tegen Bumi

De derde test is een duel, waarbij Aang zelfs zijn vijand mag kiezen. De eerste mogelijkheid is een grote bruut met een groot wapen en grote punten. De 2e was eingelijk hetzelfde verhaal, maar dan minder groot. Slim als Aang is, kiest hij Bumi, die toch maar lijkt op een oude, kreupele man. Maar Bumi gooit zijn mooie paarse pak af, recht zijn rug en is gelijk een stuk indrukwekkender. Maar dat is nog niet alles, Bumi blijkt ook een meester in aardsturen en is de slechtste keuze die Aang had kunnen maken. In het gevecht houdt Aang zich aan standaard luchtstuur tactiek: ontwijken. dit houdt hij lang vol, tot Bumi met steeds grotere rotsen gaat gooien, tot het balkon van de Arena aan de beurt is. Aang begint eindelijk met offensieve bewegingen, todat hij Bumi tegen de muur weet te blazen. Dit vindt Bumi goed genoeg, en gaan ze naar het (2e) balkon. hier weigert Bumi nog om Sokka en Katara te bevrijden, want hij heeft nog een opdracht: zijn naam raden. Aang denkt weer terug aan wat hij bij elke test moest doen; anders denken dan normaal. Dan weet hij hoe de koning heet, Bumi! Want het was Bumi die als kind Aang had geleerd open te staan voor andere ideeën. Na dit gezegd te hebben bevrijdt Bumi Sokka en Katara en omhelst Aang. Hij verteld over wat Aang moet doen om balans te herstellen en dan gaan ze weer verder op reis naar de Noordpool.

Verovering van Omashu Edit

Ergens in de winter van 100 NSK werd Omashu verovert door de Vuurnatie. Alle soldaten stonden klaar om terug te vechten, maar Bumi besloot om dat niet te doen.

Jings Edit

In de aflevering "de terugkeer naar Omashu" keert Team Avatar terug naar Omashu in de hoop dat Bumi Aang aardstuur meester kan zijn. Ze komen tot hun schrik er echter achter dat Omashu is ingenomen door de Vuurnatie. Nadat ze via het riool Omashu binnen zijn gekomen, redden ze de burgers uit de stad door de Vuurnatie te laten denken dat ze de denkbeeldige, erg besmettelijke ziekte 'pentapokken' hebben. Geschrokken en bang ziek te worden openen de Vuurnaties' soldaten de poorten, waardoor iedereen veilig naar buiten kan. Vervolgens zoekt Team Avatar Bumi, die in een ijzeren kist op grote hoogte wordt vast gehouden. Ze raken in gevecht met Azula, Ty Lee en Mai, en in het gevecht blaast Aang de kist los. Samen met Aang glijdt Bumi naar beneden, gevolgd door Azula. Nadat Bumi Azula weg heeft gejaagd met wat aardsturen verteld Bumi Aang over Jings. Aang kent er al 2: positieve, als je aanvalt, en negatieve, als je verdedigt. Maar Bumi vertled dat er ook nog neutrale Jing bestaat, als je helemaal niks doet. hij verteld ook dat er eingelijk 85 jings bestaan, maar er worden er maar 3 genoemd. Bumi verteld dat neutrale Jing draait om het wachten op het goede moment om toe te slaan. Dat is wat hij doet en daarom moet hij in de stad blijven; hij wacht op het goede moment om Omashu terug te nemen. Hij verteld ook dat Aang een aardemeester moet zoeken die dit ook doet, iemand die observeerd en wacht op het goede moment om toe te slaan.

Bevrijding van Omashu Edit

Bumi bevrijdt Omashu.png

Bumi bevrijdt Omashu tijdens de Dag van de Zwarte Zon.

Tijdens de dag van de zwarte zon heroverde Bumi in zijn eentje heel Omashu, en liet het beeld van Ozai naar beneden glijden.

Bumi en de Witte Lotus Edit

Bumi verschijnt voor de laatste keer in de laatste aflevering, waar hij zich bij de Witte Lotus heeft gevoegd. Hij vertelt Team Avatar (zonder Aang en Momo) dat hij tijdens de zonverduistering in zijn eentje Omashu heeft teruggenomen. Hij helpt ook tijdens de herinname van Ba Sing Se en laat er een knap staaltje sturen zien. En hoewel de vuurstuurders veel sterker zijn door Sozin's komeet, verslaat hij ze toch allemaal. Zo stapelt hij bijvoorbeeld vuurtanks op elkaar en schiet stenen in de gaten van de tanks, waardoor de bestuurders niks meer zien. Hij is vermoedelijk na de bevrijding van Ba Sing Se weer teruggekeerd naar Omashu

JOP Edit

  • "Bumi" betekendt "aarde" in het Maleisisch en het Indonesisch.
Voorganger:
Onbekend
Leider van Omashu
? - 100 NSK
Opgevolgd door:
Nieuw Ozai Gouverneur
Voorganger:
Nieuw Ozai Gouverneur
Leider van Omashu
100 NSK - heden
Opgevolgd door:
n.v.t.

Around Wikia's network

Random Wiki