Wikia

Avatar Wiki

De Jongen in de IJsberg

1.053pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

"De Jongen in de IJsberg"
De Jongen in de IJsberg
Informatie
Boek

Water

Hoofdstuk

1 van de 61

Originele vertoon datum
  • 21 February, 2005 (Engels)
  • 1 April 2006 (Nederlands)
Kijken

Bekijk hier de aflevering

Hoofdstukken Gids
← Vorige

"Avatar Serie Pilot"

Volgende →

"De Avatar Keert Terug"

Afbeelding galerij (26)

Schrijvers:Michael Dante DiMartino, Bryan Konietzko

Regie: Dave Filoni

Gast rollen (Engels): Melendy Britt (Oma)

De jongen in de ijsberg is de eerste aflevering van Boek 1: Water en de eerste aflevering van de serie. De aflevering code is 101.

Samenvatting Edit

Tijdens het vissen vinden de broer en zus, Sokka en Katara, de jongen Aang en zijn bizon Appa opgesloten in een ijsberg. Nadat ze hem bevrijd hebben ontstaat er een enorme blauwe lichtflits en Sokka denkt dat Aang van de vuurnatie is. Dan komen ze erachter dat hij een luchtmeester is, wiens volk lang geleden uitgestorven had moeten zijn.

Ondertussen is de verbannen vuurnatie prins Zuko op zee op zoek naar de Avatar, de enige die de vuurnatie kan stoppen de oorlog te winnen. Hij ziet de lichtflits ook en denkt dat het van de Avatar afkomstig is.

Sokka en Katara brengen Aang met Appa naar hun dorp. De bewoners vinden het maar eng, want ze hebben al in geen honderd jaar een luchtmeester gezien. De kinderen lijken Aang wel leuk te vinden nadat hij luchttrucjes deed. Katara had Aang beloofd om hem te leren hoe je moet pinguin-sleeën, en dat doen ze. Ze komen uit bij een verlaten vuurnatieschip, en Aang wil het heel graag verkennen. Tijdens het verkennen van het schip verteld Katara aan Aang over de oorlog die al honderd jaar duurt. Aang kan zijn oren niet geloven. Ze laten per ongeluk een val afgaan, waardoor Zuko weet waar ze zijn. Hij ziet ook meteen het dorp van Katara en Sokka, en besluit er heen te gaan...

Inleiding Edit

Lang geleden hield de legendarische Avatar de wereld en zijn vier naties in balans. Maar de laatste Avatar verdween honderd jaar geleden en hij is sindsdien niet meer gezien. In die 100 jaar heeft de vuurnatie van de gelegenheid gebruik gemaakt om oorlog te voeren met de andere drie naties. De mensen hebben de hoop verloren dat de Avatar terugkeert om de vrede te herstellen. Zelfs de Zuidelijke Waterstam, die op de ijzige zuidpool ligt, is getroffen door de oorlog. De mannen van de stam zijn vertrokken om te vechten, waardoor de vrouwen en kinderen alleen achterblijven. Sokka en zijn zus Katara zijn de oudste kinderen van de Zuider stam.

Overzicht Edit

De broer en zus, Katara en Sokka, zijn aan het vissen in een kleine kano. Katara oefent haar waterstuur kunsten, terwijl Sokka een vis probeert te vangen met zijn speer. Katara's water vliegt over Sokka heen, die met zijn speer de bel doorprikt, waardoor het water over hem heen komt. Sokka wordt boos op Katara en hij zegt dat eten zoeken belangrijker is dat met 'magische water' spelen. Dan komen ze met de kano is een stroomversnelling en de boot wordt geplet tussen twee ijsbergen. Daardoor stranden Katara en Sokka midden op zee op een ijsschots. Sokka geeft Katara de schuld van alles waardoor ze haar geduld verliest en ze beginnen te ruziën.

SokkaKatara.png

Sokka en Katara

Terwijl Katara boos is, is ze aan het watersturen zonder dat ze het door heeft. Al gauw scheurt en breekt een ijsberg achter haar en uit de ijsberg komt een gigantische gloeiende bol van ijs. Ze zien in de ijsberg het silhouet van een jongen, en Katara denkt dat hij hulp nodig heeft. Met Sokka's zwaard begint ze in het ijs te hakken. Het ijs breekt en een grote straal licht schiet de hemel in.

Prins Zuko, een tiener uit de vuurnatie is op jacht naar de Avatar. Hij is al twee jaar op zoek en hij ziet het heldere licht vanaf zijn schip. Hij wordt geholpen door zijn oom Iroh. Zuko gaat richting het licht want hij denkt dat het misschien wel de Avatar is.

Nadat Katara door het ijs is heen gebroken, vindt ze een vreemde jongen met pijl-achtige tattoes op zijn hoofd en handen. Sokka is sceptisch en hij wijst met zijn speer naar de jongen. De jongen valt flauw en Katara vangt hem op. Ze legt hem neer en probeert hem te helpen. Sokka prikt de jongen tegen zijn hoofd met de botte kant van de speer maar Katara duwt hem weg.

De mysterieuze jongen opent slaperig zijn ogen en hij ziet Katara met haar diepe blauwe ogen naar hem staren. Hij wordt gelijk wakker en hij vraagt vrolijk aan Katara of ze mee gaat Pinguin Sleeën. De jongen stelt zich voor als Aang. Hij moet niezen en hij vliegt hoog de lucht in, maar hij stort niet neer. Katara beseft dat Aang een Luchtmeester is.

KataraSokkaAang.jpg

Katara en Sokka ontmoeten Aang

Aang klimt terug de ijsberg in en hij vind daar Appa, zijn grote vliegende bizon. Het duurt even voordat Appa wakker is, maar daarna proberen ze met hem naar de Waterstam terug te vliegen. Aang roept "Yip-Yip!" om te zorgen dat Appa gaat vliegen maar hij komt niet van de grond. Hij stort in zee en hij begint te zwemmen. Aang zegt dat Appa nog te moe is om te vliegen maar Sokka geloofd hem niet. Aang kijkt met een grote glimlach naar Katara waarop Katara vraagt waarom hij aan het glimlachen is. Aang antwoordt: "Oh, was ik aan het glimlachen?". Katara zegt dat de laatste Avatar een luchtmeester moest zijn geweest en ze vraagt of Aang hem gekend heeft. Aang ontwijkt de vraag door te zeggen dat hij mensen gekend heeft die de avatar kende, maar dat hij hem zelf niet kende.

Later heeft Aang een droom over een storm waar hij samen met Appa was ingekomen toen ze in de buurt van de Zuidpool waren. Hij ziet hoe hij samen met Appa onder de golven van een hevige storm komen, toen ze bijna verdronken maakte Aang een gloeiende bol van ijs om hun heen. Daarna wordt hij wakkergeschud door Katara en hij is in de Zuiderlijke Waterstam. Hij kleed zich snel aan onder toeziend oog van Katara, die ziet Aangs pijlen op zijn lichaam. Wanneer hij is aangekleed trekt ze hem naar het dorp met de anderen.

Iedereen kijkt verrast wanneer ze een Luchtmeester zien, want niemand heeft er in honderd jaar een gezien. Ze dachten dat ze uitgestorven zijn. Sokka vraagt Aang waarom hij een staf draagt omdat het niet scherp genoeg is om mee te steken, Aang toont hem hoe hij zijn staf gebruikt bij het luchtsturen om er mee te vliegen. Aang belandt per ongeluk in een door Sokka gebouwde wachttoren.

Southern water tribe.png

De Zuiderlijke Waterstam

Oma, de grootmoeder van Katara en Sokka, vraagt zich af of Aang een bedreiging voor de stam is. Katara wil dat Aang blijft omdat hij het dorp veel goede dingen leert. Dan ziet ze Aang die pronkt bij de dorppeuters terwijl zijn tong vast is gevroren aan zijn staf.

Op het Vuurnatie schip, is Prins Zuko zijn Vuursturen aan het oefenen, met zijn oom Iroh als zijn leraar. Zuko wordt ongeduldig en beveeld zijn oom hem iets moeilijkers te leren, maar Iroh eist dat Zuko eerst de basis onder de knie heeft.

Sokka begint met de jonge jongens van de Zuiderstam te leren hoe ze moeten vechten, maar een van de jongens moet plassen. Sokka wordt boos op Aang omdat hij de 'Krijgers' afleid. Maar wanneer Aang een pinguïn ziet rent hij er opgewonden heen. Hij duikt naar een pinguïn maar ze zijn te snel en ze glad. Katara komt en ze leert Aang de 'kunst' van het pinguïn vangen.

Katara en Aang gaan samen pinguïn sleeën, tot dat ze per ongeluk te dicht in de buurt van een Vuurnatie schip komen. Aang wil gaan kijken maar Katara zegt dat ze niet wil. Ze zegt dat ze nooit naar het Vuurnatie schip wil omdat er waarschijnlijk Boody-traps zijn, maar Aang overtuigd haar toch. Terwijl ze het schip verkennen, vraagt Aang zich af waarom een vuurnatie schip zo ver van huis is. Katara beseft dat Aang niets van de oorlog weet omdat hij honderd jaar in de ijsberg zat. Ze legt uit dat er een oorlog is met de Vuurnatie. Op dat moment trappen te toch in een Boody-trap en er schiet een vuurpijl de lucht in die Zuko waarschuwt. Aang redt Katara door te Luchtsturen maar Prins Zuko heeft het gezien. Zuko denkt dat hij de langverloren Avatar eindelijk gevonden heeft.

Verschijningen Edit

Mensen Dieren Voorwerpen Plaatsen Vervoersmiddelen

QuotesEdit

WeetjesEdit

  • Dit is de enige aflevering die een ander en langer openingsfilmpje heeft, dit is een inleiding op het verhaal. Dit is ook het geval in de eerste aflevering van De Legende van Korra, maar dan spreekt Tenzin het introfilmpje in.
  • Hoewel dit de eerste officiële aflevering van de serie is, was de Pilot als eerste gemaakt, maar is nooit uitgezonden op televisie.
  • Sokka zegt dat hij een 'Middernacht zonnesteek' heeft, omdat tijdens het zomer op de Zuidpool is. Dus het is langer licht, soms wel de hele dag.
  • Het verlaten Vuurnatie schip uit deze aflevering is ook te zien in aflevering 208 De Poppenspeler waarin Hama vertelt dat zij met een paar andere Watermeesters het schip de lucht in tilt.

Fouten Edit

  • In de scène waarin Zuko les krijgt van Iroh is zijn gordel tijdelijk zilver, in plaats van goud.
  • In het begin van de Aangs droom, zit hij op Appa's zadel maar het volgende moment zit hij op Appa's hoofd.
  • Op het moment dat Sokka en Katara Aang vinden ligt er niets in het water, maar een moment later liggen er veel ijsbergen in.
  • In de scène waarin Aang, Appa's staart laat gebruiken als glijbaan, is te zien dat Appa's staart op Sokka's speer ligt. Een scène later is te zien dat Appa een paar meter verderop staat, en weer een scène later ligt Appa's staart weer op de speer.

Kijken Edit

Kijk hier de aflevering;

(Klik hier als hij het niet doet.)

thumb|600px|right|Aflevering 101 'De Jongen in de IJsberg'.

Around Wikia's network

Random Wiki