Wikia

Avatar Wiki

Gyatso

1.053pages on
this wiki
Add New Page
Comments4 Share

Lucht Nomaden embleem.png
Lucht nomaden icoon.png

Zuko Gram.png De grammatica van deze pagina/alinea is niet goed.

Waarschijnlijk is deze informatie vertaalt met een vertaal programma of er staan veel spelfouten in.
U wordt uitgenodigd om op [bewerk] te klikken om de Avatar Wiki te verbeteren!

Gyatso
Gyatso
Biografische informatie
Origine
Leeftijd

79 bij sterven

Geboorte

79 VSK

Sterfte

0 NSK

Fysieke beschrijving
Geslacht

mannelijk

Haarkleur

wit

Oogkleur

blauw

Persoonlijke informatie
Bondgenoten

Roku, Aang, Pathik, Luchtnomaden, Pasang, Tashi

Vijanden

Vuurnatie, Sozin

Favoriet wapen

lucht, fruittaart

Gevechtsstijl(en)

Luchtsturen

Beroep
Positie

luchtmeester

Affiliatie
Eerste verschijning

103 De Zuidelijke Luchttempel (herinnering)

Gyatso was honderd jaar geleden een van de vijf hoofdmonniken van de Zuidelijke Luchttempel. Hij was ook een vriend en mentor van Aang. Volgens Aang was hij de grootste luchtmeester van die tijd.

Gyatso was bekend om zijn vriendelijkheid en gevoel voor humor. Hoewel hij Aang Luchtsturen leerde, hadden ze altijd tijd voor plezier en spelletjes. Gyatso had ook een sterke vriendschappelijke band met de vorige Avatar, Roku.

Toen de Vuurnatie een manier had gevonden om de tempel te veroveren werd Gyatso gedood, samen met de andere monniken. Gyatso vocht echter terug en versloeg veel vuurstuurders. Er staat nog steeds een standbeeld van hem in de ruïnes van de tempel.

GeschiedenisEdit

JeugdEdit

Roku en Gyatso.png

Gyatso met Roku.

Gyatso en Roku waren goede vrienden tijdens hun jeugd (de leidende geest Roku heeft in "De Avatar en de Vuurheer" bevestigd dat sommige vriendschappen in staat zijn om levens overstijgen). In een zweefvliegtuig les probeerden Gyatso en Roku elkaar te verslaan. Roku maakte loopings, en Gyatso luchtsurfte op de top van zijn zweefvliegtuig (Aang, die dit zag in een flashback, beweerde dat Gyatso een genie was en dat hij dat nooit had gedacht). Gyatso verloor echter al snel de controle en werd gered door Roku, die vervolgens crashte. Lucht was het tweede element dat Roku had geleerd te sturen.

LuchtmeesterEdit

Uiteindelijk werd Gyatso een Luchtmeester en werd gepromoveerd tot een van de vijf hoofd monniken van de Zuidelijke Luchttempel. Monnik Gyatso was zeer gerespecteerd, een geweldige bakker, vriendelijk en heel wijs, maar hij bleef een grappenmaker. Er is een standbeeld van hem gemaakt in de Zuidelijke Luchttempel. Gyatso was ook bevriend met een jongere Guru Pathik.

Twaalf jaar na de dood van Roku, was hij aanwezig toen Aang werd meegedeeld dat hij de nieuwe Avatar was. Gyatso werd aangesteld als persoonlijke leraar van Aang en voogd. Hij werd een soort vader voor Aang, evenals een goede vriend en iemand waar hij op kon vertrouwen. Gyatso hielp Aang met zijn Luchtstuur opleiding, maar speelde ook spelletjes met hem.

Gyatso speelt Pai Sho met Aang , Gyatso geloofde dat Aang zou opgroeien als een normale jongen. Hij weigerde het versnellen van stuurings onderwijs van Aang. De andere monniken waren het niet met deze manier eens, in de overtuiging dat mededogen van Gyatso voor de jongen troebel zou zijn. Zij besloten dat Aang naar de Oostelijke Luchttempel moest worden gestuurd. Aang hoorde dit en was, na al verstoten te zijn door zijn collega's nadat zijn identiteit als de Avatar werd geopenbaard, geschokt dat de monniken hem wilde isoleren van zijn laatste vriend. Niet beseffend dat Gyatso de bedoelling had om dit besluit te bestrijden, zodat hij en Aang niet zouden worden gescheiden, vluchtte Aang uit de tempel met Appa en werd vervolgens nadat hij in een storm terecht was gekomen ingevroren in een ijsberg. Gyatso zag Aang nooit weer.

DoodEdit

Hoewel de details onduidelijk zijn, slaagde de Vuurnatie erin om Monnik Gyatso te doden evenals de andere monniken en luchtmeesters, toen zij een manier gevonden had om binnen de Zuidelijke Luchttempel te komen. Gyatso was echter naar beneden gegaan om te vechten en nam veel Vuurmeesters met hem mee. Een standbeeld ter ere van hem werd geplaatst in de inkomhal naar het innerlijke heiligdom van de Zuidelijke Luchttempel.

LevensloopEdit

  • 79 VSK = 0 jaar, hij wordt geboren.
  • 66 VSK = 13 jaar, hij ontmoet Roku.
  • 10 VSK = 69 jaar, hij en de andere monniken komen erachter dat Aang de Avatar is.
  • 0 NSK = 79 jaar, hij sterft.

VerschijningenEdit

Avatar: The Last Airbender

Boek 1: Water

Boek 2: Aarde

Boek 3: Vuur

TriviaEdit

  • 'Gyatso' is het Tibetaanse woord voor "oceaan", en is de naam die aan elke Dalai Lama gegeven wordt (Voluit: Tenzin Gyatso). Tenzin is een personage van De Legende van Korra.

Around Wikia's network

Random Wiki