Wikia

Avatar Wiki

Honderdjarige Oorlog

1.053pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Lucht Nomaden embleem.png
Aarderijk embleem.png
Waterstam embleem.png
Vuurnatie embleem.png

Vorige

Oorlog van Chin de Grote

Gelijktijdig

Problemen in Ba Sing Se

Honderdjarige Oorlog
Honderdjarige Oorlog
Begin

0 NSK

Einde

100 NSK

Locatie

De hele wereld

Resultaat
Krachten
Bevelhebbers
Militanten
Verliezen

veel

gematigd/veel

[Sjabloon]

De Oorlog, De Grote Oorlog of De Honderdjarige Oorlogwas een groot conflict tussen de vier naties dat zich afspeelde in de hele wereld. De oorlog werd gevochten tussen de Vuurnatie en de overige drie naties, het Aarderijk, de Waterstam en de Luchtnomaden. De oorlog duurde honderd jaar en zorgde voor veel doden in alle vier de naties.

De oorlog begon wanneer Vuurheer Sozin behoeftes kreeg om zijn rijk uit te breiden. Hij gebruikte de extra krachten van de komeet om de oorlog te beginnen en voerde daarmee de Luchtnomade Genocide uit, wat ervoor zorgde dat Avatar Aang de enige overlevende Luchtnomade was. Tijdens de Luchtnomade Genocide verdween de Avatar waardoor de Vuurnatie haar gang kon gaan en de oorlog verklaarde aan de overige naties. Vanaf die periode viel de Vuurnatie het Aarderijk en de twee Waterstammen binnen. De Vuurnatie slaagde erin om veel gebieden in het Aarderijk te veroveren en de Zuidelijke Waterstam bijna volledig uit te roeien. Uiteindelijk waren de Noordelijke Waterstam en Ba Sing Se de enige twee grote nederzettingen die nog niet veroverd waren door de Vuurnatie.

Honderd jaar na het begin van de oorlog keerde Avatar Aang terug naar de wereld, nadat hij honderd jaar in zijn Avatar Trance had gezeten op de bodem van de oceaan. Hij besloot om met hulp van zijn vrienden een einde proberen te maken aan de oorlog. Tijdens deze periode werd een massieve vloot van de Vuurnatie verslagen tijdens de Slag om het Noorden, wist de Vuurnatie Ba Sing Se en Omashu te veroveren en werd er een poging gedaan om Vuurnatie Hoofdstad aan te vallen tijdens de Dag van de Zwarte Zon.

De oorlog eindigde wanneer Avatar Aang alle elementen wist te beheersen en Feniks Koning Ozai wist te verslaan waardoor Zuko werd gekroond tot nieuwe Vuurheer. Sinds dien proberen Vuurheer Zuko en Avatar Aang de vrede en balans terug te brengen in de wereld.

Proloog Edit

SozinRoku.png

Vuurheer Sozin deelt zijn ideeën aan Avatar Roku over het uitbreiden van de Vuurnatie.

Voorheen leefden de vier naties in vrede samen. Honderd en acht en dertig jaar geleden kreeg Vuurheer Sozin behoeftes om zijn rijk uit te breiden. Hij besprak zijn plan met zijn beste vriend, Avatar Roku, en vertelde dat hij de vooruitgang van de Vuurnatie wilde 'delen' met de rest van de wereld, aangezien volgens hem de Vuurnatie 'het meest succesvolle rijk in de geschiedenis' zou zijn. Roku waarschuwden hem en vertelde dat de vier natie voorbestemd waren om gescheiden te leven.

Enkele jaren later bleek dat Vuurheer Sozin kolonies had gesticht in het Aarderijk, ongeacht de waarschuwing die Avatar Roku had gegeven. Roku confronteerde hem waardoor er een gevecht ontstond tussen de twee. Roku wist Sozin verslaan door het koninklijk paleis van de Vuurnatie te vernietigen. Roku besloot om Sozin's leven te sparen en gaf hem een waarschuwing omwille hun vroegere vriendschap.

Sozin kijkt naar zijn vloot.jpg

Vuurheer Sozin bereidt zich voor op de Oorlog.

Vuurheer Sozin realiseerde dat hij Avatar Roku's waarschuwing serieus moest nemen en hield zijn ideeën voor zich. Vijfentwintig jaar later barstte de vulkaan op Roku's Eiland uit, waardoor de vulkaan waarschijnlijk het hele eiland zou vernietigen. Roku deed een poging om de vulkaan te stoppen. Vuurheer Sozin kon de vulkaan kilometers van zijn huis voelen en besloot om Roku te helpen. Sozin bood zijn hulp aan en samen deden de twee een poging om de vulkaan te stoppen. De twee leken daarin te slagen, totdat Roku bloot kwam te staan aan een giftige wolk. Sozin besloot om hem niet te helpen waardoor Roku en zijn draak, Fang, stierven tijdens de vulkaan uitbarsting. Met de dood van Roku, werd Avatar Aang geboren in de Zuidelijke Luchttempel en realiseerde Sozin dat hij zijn gang kon gaan met het uitbreiden van zijn rijk.[1]

De Oorlog Edit

BeginEdit

Air genocide.png

De Luchtnomaden Genocide.

Twaalf jaar na de dood van Avatar Roku had Vuurheer Sozin zich voorbereidt op de uitbreiding van zijn rijk. In deze periode kreeg de industrialisatie een enorme boost en wist de Vuurnatie verschillende oorlogsmachines te maken. Uit angst voor de nieuwe Avatar, besloot Sozin om zijn aanval te beginnen op de Luchtnomaden, omdat hij wist dat de avatar geboren was in de Luchtnomaden natie. Met de dood van de Avatar hoopte hij dat niemand de Vuurnatie meer kon dwarsbomen. In datzelfde kwam er een komeet richting de wereld. Deze komeet schonk vuurstuurders extra krachten waardoor ze sterker werden dan voorheen. Dit gaf de Vuurnatie een voordeel. Wanneer de komeet de wereld bereikte, viel de Vuurnatie de vier luchttempels aan en overmeesterde de monniken van de Luchtnomaden. Deze aanval werd gemarkeerd als het begin van de Oorlog en roeide de gehele Luchtnomaden populatie (op Avatar Aang na) uit. Deze gebeurtenis werd gekenmerkt als de Luchtnomade Genocide waarvan Avatar Aang de enige overlevende was.

Schade van de oorlog.png

Het resultaat van de Oorlog.

Vuurheer Sozin was zich ervan bewust dat de Avatar nog in leven was en zijn aanval had overleeft en begon naar een zoektocht voor de Avatar, aangezien Aang verdwenen was en niemand wist waar hij was.[1] In feite belandde Avatar Aang in een storm, vlak voor de aanval, waardoor hij zichzelf onbewust invroor op de bodem van de oceaan.[2]

Na de aanval op de Luchtnomaden begon de Vuurnatie met het aanvallen van het Aarderijk en viel hun land binnen. Sozin's probeerde eerst om de kust lijnen te beheersen en om zo verder landinwaarts te trekken. Na verschillende veldslagen, zoals de Slag van Han Tui en de Slag van Taku, wist de Vuurnatie zich stevig te maken in het Aarderijk.[3]

Vuurheer Sozin viel kort na de Luchtnomaden genocide ook de Noordelijke Waterstam aan met een deel van de Vuurnatie vloot, maar faalde om de nederzetting te veroveren. De slag was een mislukking door het koude klimaat dat er heerste.[4]

Midden Edit

Als vuurheer Azulon zijn vader opvolgd in 20 NSK. Rond het jaar 40 NSK gaat de vuurnatie de zuidpool aanvallen. Elke keer dat ze kwamen namen ze een paar watermeesters mee. Zodat uiteindelijk alleen niet-sturende mensen overbleven. De gevangen watermeesters worden naar gevangenissen gebracht. Ook Hama, maar zij ontwikkeld in de gevangenis een nieuwe vorm van watersturen, bloedsturen. Waardoor zij kan ontsnappen.

In het jaar 94 NSK worden de zuidelijke krijgers er nog een keer op uitgestuurd. Dat kwam omdat ze er waren achtergekomen dat en nog een watermeester op de zuidpool is, Katara. Doordat Kya zich heeft opgeofferd, blijft Katara leven.

GebeurtenissenEdit

0 NSK - 100 NSKEdit

100 NSKEdit

Winter

Lente

Zomer

Voetnoten Edit

Around Wikia's network

Random Wiki