Wikia

Avatar Wiki

Jeong Jeong

1.053pages on
this wiki
Add New Page
Comments5 Share

Vuurnatie embleem.png
Vuurnatie icoon.png
Witte Lotus steen.gif

Jeong Jeong, de deserteur
琤琤
Jeong Jeong
Biografische Informatie
Origine

Vuurnatie

Leeftijd

61

Geboorte

39 NSK

Fysieke Beschrijving
Geslacht

Mannelijk

Haarkleur

Wit

Oogkleur

Goud

Persoonlijke Informatie
Bondgenoten

Chey, Lin Yee, Team Avatar, Orde van de Witte Lotus

Vijanden

Vuurnatie, Zhao

Wapen naar keuze

Vuur

Gevechtsstijl(en)

Vuursturen

Beroep
  • Vuurstuur Leraar
  • Leider van de Vuurnatie Deserteurs
Positie

Vuurstuur Leraar

Affiliatie
Eerste verschijning

116 De Deserteur

Stem door

Keone Young Engels

Jeong Jeong was een voormalige admiraal van de Vuurnatie en staat bekend als de eerste deserteur van het leger van de Vuurnatie. Jeong Jeong is een krachtige vuurstuurder en lid van de Orde van de Witte Lotus.

GeschiedenisEdit

Aang, Sokka en Katara ontmoeten Jeong Jeong, als Chey hen bij hem brengt. Jeong Jeong is echter niet onder de indruk. Aan Aangs manier van lopen kan Jeong Jeong al zien dat Aang nog niet aan Vuursturen toe is. Hij moet eerst water en aarde leren beheersen. Aang is het hier niet mee eens. Tijdens zijn discussie met Jeong Jeong verschijnt Avatar Roku, die Jeong Jeong opdraagt Aang te leren vuursturen. Jeong Jeong begint de training met ademhaling. Hij laat Aang oefenen in ademhalen. Als Aang bij Jeong Jeong komt vragen hoe lang hij nog door moet gaan, wijst Jeong Jeong hem op het belang van geduld en zelfdiscipline. Later, als Aang dit lijkt te hebben begrepen, laat Jeong Jeong hem met echt vuur werken. Aang krijgt een blad dat brandt in het midden. Aang moet de vlam van de randen van het blad weghouden. Hij verliest echter de controle en creëert een steekvlam, waarmee hij Katara's arm verbrandt. Sokka geeft Jeong Jeong de schuld van Katara's verbrande arm. Jeong Jeong zegt tegen Sokka dat ze weg moeten, omdat admiraal Zhao eraan komt. Jeong Jeong gaat naar de rivier, waar Zhao en zijn mannen net voet aan land zetten. Hier onthult Zhao dat hij een leerling van Jeong Jeong was. Jeong Jeong waarschuwt Zhao om niet tegen Aang te vechten en verdwijnt vervolgens in de bossen.

In boek 3 moet Aang op zoek naar een leraar vuursturing. Katara stelt voor Jeong Jeong te zoeken, maar Aang gelooft niet dat ze hem ooit zouden kunnen vinden. Aan het einde van boek 3 blijkt Jeong Jeong lid te zijn van de Orde van de Witte Lotus. Hij verwelkomde Katara, Sokka, Toph en Zuko door ze in een muur van vuur in te sluiten. Later hielp hij Ba Sing Se te bevrijden. Hij gebruikt muren van vuur om de tanks van de Vuurnatie omver te duwen.

PersoonlijkheidEdit

Jeong Jeong beschouwt zijn vaardigheden als vuurstuurder niet als een gave, of een machtig wapen, in tegenstelling tot de meeste vuurstuurders. Jeong Jeong ziet vuursturing als een vloek en een venietigende kracht waar mensen zeer slecht mee om kunnen gaan. Volgens hem moeten vuurstuurders een gevaarlijke balans vinden tussen absolute zelfbeheersing en zelfvernietiging en drijft het meing vuurstuurder uiteindelijk tot waanzin.

Hij heeft tegen Katara ook zijn bewondering voor waterstuurders geuit, omdat Watersturen kan worden gebruikt om wonden te helen, waar vuur alleen maar schade aan kan richten. Jeong Jeong had gewild dat hij zelf een waterstuurder was, in plaats van een vuurstuurder.

VaardighedenEdit

Jeong Jeong staat bekend als een krachtig vuurstuurder, één van de krachtigste vuurstuurders in de serie. Hij heeft altijd controle over zijn vuur en is bovendien in staat om het verdedigend te gebruiken, hoewel vuursturing een zeer aanvallend karakter heeft. Jeong Jeong is bijvoorbeeld in staat metershoge muren van vuur te creëren, om vuur van andere vuurstuurders te weren.

Omdat Jeong Jeong zich bewust is van de gevaren van vuur, hecht hij enormveel waarde aan geduld en discipline als vuurstuurder. Jeong Jeong eist van leerlingen dat zij eerst hun ademhaling leren beheersen en geduld ontwikkelen, alvorens met vuur aan het werk te gaan. Hij heeft geprobeerd Zhao te trainen, maar Zhao vond de lessen van geduld, zelfdiscipline en ademhaling tijdverspilling. Aang heeft dit later gebruikt, door Zhao zijn eigen boten te laten verbranden. Jeong Jeong heeft ook geprobeerd Aang te leren vuursturen. Aang was echter ongeduldig en had geen controle over zijn ademhaling. Hij had het vuur niet onder controle en verbrandde per ongeluk Katara's arm. Aang heeft de les echter wel begrepen en was hierdoor in staat admiraal Zhao te vernederen zonder zelf ook maar een stoot uit te delen. De komst van Zhao dwong Jeong Jeong te vluchten, waardoor hij Aang niet verder kon trainen.

Tijdens de bevrijding van Ba Sing Se gooit Jeong Jeong tanks omver met muren van vuur. Hieruit blijkt wederom hoezeer Jeong Jeong zijn vuursturing onder controle heeft. Hij smelt de tanks niet, maar duwt ze alleen omver. Hij blijkt zelfs in staat zichzelf met een enorme vuurstraal uit zijn voeten in de lucht te laten 'zweven' en tegelijkertijd nog andere aanvallen te gebruiken. Het is echter niet onmogelijk dat de kracht van de komeet Jeong Jeong de mogelijkheid bood zichzelf in de lucht te brengen.

Around Wikia's network

Random Wiki