Wikia

Avatar Wiki

Katara

Opmerkingen30
968 pagina's
op deze wiki
Waterstam embleem
Waterstam icoon
1rightarrow Voor de filmpersonage uit The Last Airbender, klik hier.

Katara
卡塔拉
Katara
Biografische Informatie
Origine

Zuidelijke Waterstam

Leeftijd
Geboorte

85 NSK

Fysieke Beschrijving
Geslacht

Vrouwelijk

Haar kleur

Bruin

Ogen kleur

Blauw

Persoonlijke Informatie
Bondgenoten

Hakoda, Kya, Kanna, Sokka, Aang, Toph, Zuko, Suki, Appa, Momo, Iroh, Pakku, Orde van de Witte Lotus, Tenzin meer...

Vijanden

Ozai, Azula, Zhao, Long Feng, de Dai Li, Explosie Man, Yon Rha, Zuidelijke Krijgers, Hama

Wapen naar keuze

Water

Gevechtsstijl(en)

Watersturen

Beroep
Positie
Affiliatie
Eerste verschijning

"De Jongen in de IJsberg"

Stem door

Legend of Korra:

  • Eva Marie Saint (Engels)

Katara is een waterstuurder die, net als haar oudere broer Sokka, geboren en getogen is in de Zuidelijke Waterstam. Katara was de laatste waterstuurder van de stam en werd na de dood van haar moeder, Kya, en nadat haar vader Hakoda de stam verliet om te vechten, opgevoed door haar oma Kanna. Haar leven veranderde drastisch sinds ze Avatar Aang uit de ijsberg wist te bevrijden nadat ze per ongeluk op hem stuitte tijdens het vissen. Later maken Sokka en Katara de beslissing om met Aang mee te gaan in zijn missie om alle elementen te beheersen en balans en vrede terug te brengen in de wereld.

Tijdens haar reizen met Aang groeide Katara's waterstuur krachten, waardoor ze uiteindelijk de watermeester van Aang werd, na een aantal lessen in de Noordelijke Waterstam van haar meester Pakku. Doordat ze watersturen vermeesterd had werd ze een onmisbaar lid voor Team Avatar en werd ze hechte vrienden.

Na het einde van de Oorlog kregen Aang en Katara een romantische relatie en begonnen een familie. Aang en Katara kregen drie kinderen met een daarvan een luchtstuurder, genaamd Tenzin.

Biografie Bewerken

Achtergrond Bewerken

1rightarrow Bekijk zijn volledige achtergrond op de Biografie van Katara (85 NSK - 100 NSK) pagina.
Kleine Katara
Katara, als een klein meisje, aanschouwt het overlijden van haar moeder.
EHMYToegevoegd door EHMY

Katara werd geboren en groeide op in de Zuidelijke Waterstam. Haar vader was Hakoda, leider van de stam, en haar moeder was Kya en haar oudere broer was Sokka. Toen Katara klein was werd haar dorp aangevallen door de Vuurnatie en alle water meesters werden gevangen genomen en, of, gedood. Bang dat Katara gevangen zou worden gedood zou worden loog haar moeder, Kya, tegen Yon Rha, de leider van de Zuidelijke Krijgers die de stam aanvielen, dat zij de laatste water meester was en wist een deal te sluiten dat ze naar haar dood de stam zouden verlaten.

Op haar twaalfde vertrok haar vader samen met de mannen van de stam om te vechten in de oorlog om het Aarderijk te helpen tegen de Vuurnatie. Hierdoor werden beide Sokka en Katara opgevoed door haar oma Kanna. Doordat de mannen de stam hadden verlaten was Sokka de oudste man en had de leiding over de stam.

Terwijl Sokka het militaire werk deed, hielp Katara met bezigheden zoals koken, opruimen, wassen en al het dagelijks werk. Katara werd in die tijd erg moederlijk en beschermend tegenover haar broer maar ook tegenover andere mensen. Volgens Sokka kwam dit doordat haar moeder was overleden en zij zich verantwoordelijk voelde om deze rol in te nemen.

Ondanks haar zware jeugd geloofde ze nog steeds in de Avatar en dat hij de balans in de wereld terug zou brengen.

Boek 1:Water Bewerken

Katara en Aang omhelsen elkaar
Katara en Aang.
Darth StefanToegevoegd door Darth Stefan

Wanneer Katara en Sokka aan het vissen zijn, komen ze Aang tegen het lijf die net ontwaakte uit het ijs. Niet wetend dat Aang de Avatar is, brachten Katara en Sokka hem mee naar de Zuidelijke Waterstam waar al gauw prins Zuko van de Vuurnatie opduikt en Aang arresteert, waardoor ze achter de ware identiteit van Aang, als Avatar,komen. Hierna besluiten Katara en Sokka om Aang te helpen met zijn ontsnapping. Vervolgens vloog het team op Appa naar de Zuidelijke Luchttempel waar Aang in de Avatar Trance terecht komt nadat hij het lijk van zijn oude mentor monnik Gyatso vindt. Katara weet Aang eruit te begeleiden en wist Aang te troosten en besloten om naar de Noordelijke Waterstam te gaan om een watermeester voor Aang te vinden.

Het team ontmoette vervolgens de Kyoshi Krijgers onder leiding van Suki waar het team warm verwelkomt wordt op Kyoshi Eiland, maar al gauw moet vluchten nadat Zuko hen gevonden had. Zo reisden het team voort, levend verscholen in bossen, of op plaatsen waar ze slechts enkele dagen verbleven. Al gauw kwam het team terecht in een lastige situatie nadat Katara haarzelf expres liet gevangen nemen zodat ze de aardestuurders, die gevangen zaten, hielp te bevrijden. Op een gegeven moment stal Katara een watermeester rol van piraten waar ze haar waterstuur technieken mee beoefende maar werd al gauw jaloers op Aang nadat Aang de technieken sneller beheerste. Echter trok de jaloezie weg en uiteindelijk bereikte het team de Noordelijke Waterstam.

Katara verdedigd Aang
Katara verdedigt Aang tegen Zuko.

Bij de Noordelijke Waterstam werd Katara geweigerd van de waterstuur lessen van Pakku, omdat het de gewoonte was in de stam om alle mannen te laten watersturen. Katara was het hier niet mee eens en beëindigde uiteindelijk in een gevecht met Pakku waar ze een goede weerstand bood. Nadat Pakku erachter kwam dat Katara de verloving-ketting had die hij gemaakt, realiseerde hij zich dat Pakku de ketting gemaakt had voor Kanna en besloot om Katara toch les te gaan geven. Door de lessen beheerste Katara de waterstuur technieken en werd ze een waterstuur meester. Echter werd al gauw de Noordelijke Waterstam aangevallen door de Vuurnatie invasie geleidt door admiraal Zhao waardoor Aang de Avatar Trance in ging om een uitweg te vinden. Hoewel Aang weerloos was, verdedigde Katara Aang tegen Zuko, maar door de zon, wist Zuko Katara te overmeesteren en nam Aang mee. Katara, Sokka en Yue besloten om achter Zuko aan te gaan en vonden ze waarna Katara Zuko bewusteloos sloeg met watersturen. Eenmaal terug wist Aang één te worden met de oceaan geest en wist de Vuurnatie vloot te vernietigen en weg te jagen.

Boek 2: Aarde Bewerken

1rightarrow Bekijk zijn volledige achtergrond op de Biografie van Katara (Lente 100 NSK) pagina.

Na hun avontuur op de Noordelijke Waterstam besluit het team om voor Aang een aarde stuur meester te vinden, genaamd Bumi. Als het team naar Omashu reist, blijkt Omashu veroverd te zijn door de Vuurnatie en het team probeert Bumi te bevrijden. Echter verschijnen Azula, Mai en Ty Lee en proberen de Avatar te vangen. Hoewel Bumi achter bleef in Omashu besloten ze om verder te gaan en een andere aardemeester te zoeken.

Katara en Toph
Toph en Katara.

Op een gegeven moment komt het team aan bij de stad Gaoling waar ze Toph Bei Fong ontmoetten, een krachtige aardemeester wat ze verschuilt voor haar ouders die denken dat ze weerloos is omdat ze blind is. Echter besloot Toph om toch mee te gaan met het team en word lid van de groep. Hoewel de vriendschap tussen Toph en Katara eerst niet goed verliep, werd het later beter. Toen het team zich in de Wan Shi Tongs Bibliotheek bevindt, komen ze erachter dat op de Dag van de Zwarte Zon vuurstuurders hun krachten verliezen en willen met deze informatie naar de Aarde Koning in Ba Sing Se. Echter wordt Appa ontvoerd door zandstuurders en naar Ba Sing Se gebracht waardoor Aang opnieuw in de Avatar Trance belandt waardoor Katara hem er weer uit begeleidt.

In Ba Sing Se komen ze erachter dat bijna niemand in de stad van de oorlog af weet en dat het ook verboden is om er over te praten. Terwijl ze de Aarde Koning probeerde te bereiken werd dit verhinderd door Long Feng en de Dai Li, maar toen het team Appa weer terug vonden in hoofdkwartier van de Dai Li, vlogen ze naar het paleis en bestormden ze de Aarde Koning. Ze wisten de Aarde Koning te overtuigen over de oorlog waardoor Long Feng opgesloten werd.

Katara probeert Aang tot leven te brengen
Katara probeert Aang tot leven te brengen.

Een aantal dagen later ontdekt Katara dat Iroh en Zuko in de stad zijn, die een nieuw leven waren begonnen als vluchtelingen, en wilde de Aarde Koning waarschuwen maar werd gevangen genomen door Azula die de stad had geïnfiltreerd en de Dai Li tot haar beheersing had gekregen. Kort daarna word Zuko ook gevangen genomen in dezelfde gevangenis waar Katara een beetje begrip kreeg voor Zuko. Al kort daarna komen Iroh en Aang de gevangenis gezamenlijk binnen lopen en Katara ging met Aang mee, maar ze werden al gauw achtervolgd door Azula en de Dai Li. Ze raken in een gevecht en opeens kwam Zuko de zaal in en besloot om de zijde van Azula te kiezen en verraadde hierbij zijn oom Iroh. Katara weet zich te verdedigen tegen de Dai Li, Zuko en Azula maar niet voor lang. Opeens betrad Aang zijn Avatar Trance maar werd in de trance geschoten met bliksem door Azula en Aang valt neer. Vervolgens kwam Iroh en verdedigde Katara en Aang waardoor ze konden ontsnappen. Het team vluchtte op Appa weg uit Ba Sing Se waar Katara Aang wist te genezen met het heling water uit de geesten oase van de noord pool. Het team ging vervolgens naar Hakoda, de vader van Katara.

Boek 3 VuurBewerken

1rightarrow Bekijk zijn volledige achtergrond op de Biografie van Sokka (Zomer 100 NSK) pagina.
Katara stuurt bloed
Katara stuurt bloed.

Nadat Aang ontwaakte, kort nadat hij was neergeschoten in de Avatar Trance door Azula, ging het team in de Vuurnatie. Hoewel het leven daar gevaarlijk en een gok was, besloot Katara om met Toph een grote oplichting te doen bij Vuurnatie soldaten. Echter werden ze opgesloten in een cel waardoor Katara op het idee kwam om zweet te produceren waardoor ze zich met watersturen eruit wist te bevrijden, net voordat ze in contact kwamen met Explosie Man en hen wisten te ontwijken. Niet kort daarna ontmoette het team Hama, een waterstuurder van de Zuidelijke Waterstam die zichzelf had bevrijdt van de Vuurnatie gevangenis en in de Vuurnatie woonde, zonder dat iemand wist dat ze van de Waterstam was. Echter kwam het team erachter dat Hama door een techniek die ze zelf ontwikkeld had, Bloedsturen, inwoners van de Vuurnatie ontvoerde en ze opsloot in een grot. Hoewel Hama wilde dat Katara deze techniek ook onder de knie kreeg, weigerde Katara en wilde zich verzetten tegen Hama. Vervolgens kwamen Sokka en Aang, maar hun bloed werd gestuurd door Hama waardoor Katara besloot om het bloed van Hama, tot haar tegenzin, te sturen om Hama te kunnen verslaan en word Hama uiteindelijk gevangen gezet.

Vervolgens bereidde het team zich voor op de Vuurnatie Invasie tijdens de Dag van de Zwarte Zon en Katara begeleidt op Appa de troepen door de zee heen naar de Vuurnatie Hoofdstad. Echter toen de invasie troepen in de stad waren, bleek dat iedereen de stad verlaten had, inclusief Vuurheer Ozai. Al gauw bleek dat de Invasie plannen al bekend waren bij de Vuurnatie waardoor ze zich voor bereidt en hadden en wanneer de zonsverduistering over was, vielen de verscholen Vuurnatie krachten aan met hun luchtschepen waardoor ze de schepen van de invasie troepen wisten te vernietigen waardoor de troepen vast zaten in de stad. Het team besloot om te vluchten samen met de jongere leden van de invasie troepen. Het team liet ook Hakoda achter, wetend dat ze gevangen zouden worden genomen. Het team vluchtte naar de Westelijke Luchttempel waar ze al gauw geconfronteerd werden door Zuko, die lid wilde worden bij het team. Hoewel Zuko zich bewees bij het team, geloofde Katara hem eerst niet, maar nadat Zuko hem mee bracht om wraak te nemen op de dood van haar moeder, vertrouwde Katara Zuko volledig.

Aang en Katara kussen
Katara en Aang na het einde van de oorlog.

Een aantal dagen voor de komst van Sozins Komeet, was Aang verdwenen waardoor het team hem probeerde op te sporen. Hoewel ze geen succes hadden besloten ze om Iroh op te sporen, aangezien hij de enige kandidaat was om het op te nemen tegen Ozai, die zich inmiddels gekroond had tot Feniks Koning en met de krachten van de komeet het hele Aarderijk plat te branden. Het team kwam aan in Ba Sing Se waar de Orde van de Witte Lotus zich gevestigd had om Ba Sing se te bevrijden met als leider Iroh. Iroh vergaf Zuko voor zijn verraad richting zijn oom maar wees zijn aanbod af, alwetend dat het lot van de Avatar is om Ozai te confronteren. Vervolgens besluiten Katara en Zuko om Azula te confronteren en gingen naar Vuurnatie Hoofdstad waar Zuko en Azula het tegen elkaar opnamen in en Agni Kai. Hoewel de strijd gelijk bleef, richtte Azula haar bliksem op Katara waardoor Zuko ervoor sprong en geraakt werd door de bliksem. Hierdoor vocht Katara tegen Azula en wist haar in te vriezen en haar vast te binden met kettingen. Ondertussen had Aang Ozai verslagen door zijn vuurstuur krachten te blokken door middel met Energiesturen en vierde het team hun overwinning in de thee winkel, de Jasmijn Draak van Iroh in Ba Sing Se, waar op het einde Aang en Katara kuste wat hun relatie bevestigde.

Later levenBewerken

Later, heeft Katara met Avatar Aang drie kinderen gekregen, Kya een waterstuurder, Bumi een niet stuurder en Tenzin een luchtstuurder. Tenzin werd op een bepaald moment, net als zijn vader, een Luchtmeester.

Katara en de meesters beoordelen Korra
Katara en de meesters beoordelen Avatar Korra

Na het overlijden van Aang, en nadat Korra was ontdekt als de zijnde de Avatar, werd Katara de watersturingslerares van haar. Ze is dus van de lerares van twee Avatars geweest. Later toen Korra met de test van haar derde element bezig was inspecteerde Katara haar. Korra moest haar vuurstuur vaardigheden testen tegen drie vuurstuurders. Tijdens de test noteerde Katara dat Korra erg sterk was. Na het verslaan van de twee vuurstuurders kreeg Korra als commentaar dat ze spiritualiteit miste. Korra beantwoorde dat ze dit kon leren van Tenzin in combinatie met luchtsturen. Katara merkte op dat Tenzin dit haar kon leren waardoor de meesters toestemming gaven dat Korra was geslaagd voor vuursturen. Ook is het opvallend dat ze na al die jaren nog haar twee staartjes heeft.

Persoonlijkheid Bewerken

Katara en Aang in het Ontwaken
Katara en Aang

Wanneer Katara nog een jong meisje was, werd Katara's moeder vermoord door de Zuidelijke Krijgers van de Vuurnatie. Dit evenement zorgde voor een enorme impact op haar leven, haar persoonlijkheid en zorgde voor de vorming van haar persoonlijkheid zoals dat nu is. Sinds het overlijden van haar moeder vond Katara (volgens Sokka) het haar verantwoordelijkheid om de rol van haar moeder over te nemen waardoor ze veel verantwoordelijkheid op haar nam. Ze probeerde zoveel mogelijk te proberen om haar familie bij elkaar te houden en deed er zoveel mogelijk aan om alle lege gaten in en vullen van haar moeder. Hierdoor heeft Katara een moeder persoonlijkheid gekregen en fungeert vaak als de moederlijke figuur van de groep, iets wat vaak geïrriteerd werd door Toph. Het verlies van haar moeder dreef haar ook om tegen de Vuurnatie te vechten. Katara is ook een beetje een ijveraar voor het moraal, zoals ze een hekel kreeg aan het oplichten van mensen, wat Toph vooral deed tijdens haar tijd in de Vuurnatie.

Katara is waarschijnlijk het meest volwassen lid van de groep, doet zelden mee aan de ongein die Sokka Aang en Toph maken, hoewel ze wel een goed gevoel voor humor heeft. Katara is heel lief en zorgzaam, de rol van de moeder van de groep. In "De Woestijn", nam Katara het initiatief om de groep bij elkaar te houden tijdens de verdwijning van Appa en in de meest wanhopige momenten. Katara is zeer trouw, en was één van de weinige mensen die nog hoop had dat de Avatar zou terugkeren in de wereld.

Katara boos
Katara reageert boos

Aan de andere kant kan Katara erg goed overdreven en dominant overkomen. Voor al haar vriendelijkheid en haar mededogen is ze soms erg zelfingenomen, heeft een nogal nare humeur en kan zeer hevig reageren.

Katara staat vaak erg vast in haar idealen waardoor ze vaak weigert om iets toe te geven. Gecombineerd met haar sterke gevoel van mededogen geeft dit haar vaak sterk een gevoel van gelijkheid waardoor ze zichzelf in gevaarlijke situaties plaatst om anderen te helpen. Het beste voorbeeld hiervan is in de afleveringen "Gevangen" en "De Geverfde Dame" waar ze andere helpt en haarzelf in gevaarlijke situaties bevindt om haar mede mens te helpen. Haar kleine humeur zorgt er vaak voor dat ze wel eens ruzie heeft met de anderen, maar deze zijn slechts altijd van korte duur. Bekende voorbeelden hiervan waren Katara's jaloezie van Aangs waterstuur technieken, de opstandigheid van Toph en de toevoeging van Zuko in Team Avatar. In "De Westelijke Luchttempel" liet Katara zien hoe vijandig ze was tegenover Zuko en dreigde hem zelfs te vermoorden als hij terug keerde naar zijn oude gewoontes. Ongeacht Katara één van de minst meedogende leden van de groep is, blijkt Katara het meest moeite te hebben met dingen los te laten, waardoor ze vaak kreeg dat haar naaste omgeving haar verraden had. Ze was vijandig tegenover Jet in "Laogai Meer" en Zuko in "De Zuidelijke Krijgers", lang nadat zij ooit het vertrouwen van haar schonden, terwijl de rest van het team besloot om Jet en Zuko te vertrouwen. Een reden voor dit proces zal waarschijnlijk te maken hebben dat dit haar persoonlijk veel deed, aangezien Katara inhoudende gevoelens had voor Jet en Zuko tegen Katara vertelde dat hij veranderd was. Ook was ze boos op haar vader, toen ze hem voor het eerst weer ontmoette nadat hij de Zuidelijke Waterstam had verlaten en nam het hem kwalijk dat hij vertrokken was om te vechten in de oorlog.

Gedurende seizoen één, werd Katara gekenmerkt door een hevige verlangen om watersturen te leren van de Watersturingsrol. Ze vond het een deel van haar cultuur die zij moest uitdrukken. Nadat ze in aanraking kwam met de rol, besloot ze om het te stelen van de piraten in de hoop om haar waterstuur kunsten te verbeteren.

Haar enthousiasme voor de Watersturingsrol heeft geleid tot haar dat Katara zichzelf voortdurend trainde in deze technieken, en ze was dolblij toen ze eindelijk een meester werd en de technieken onder de knie had. Wanneer ze in aanraking kwam met de waterstuur lessen van meester Pakku, werd ze tot haar grootste enthousiasme verklaart tot meester van de kunst.

Zoals te zien was in "De Jacht", kreeg Katara erg veel prikkelbare gevoelens en uitbarstingen door gebrek aan slaap. Hierdoor begin ze zich erg te ergeren en te richten op Toph waardoor er constant flinke ruziën ontstonden. Echter toonde Katara al snel spijt en maakte het goed met Toph. Later genoten de twee in een spa en vond dat het best leuk was om een meisje te zijn.

Vaardigheden Bewerken

WatersturenBewerken

Katara vangt een vis
Katara's amateuristische waterstuur kunsten

Katara's meest opmerkelijke vaardigheid is haar mogelijkheid om het water te sturen. Vanaf het moment dat ze Aang bereidde uit het ijsblok was haar waterstuur technieken nog op het niveau van een beginner maar naarmate haar avonturen wist ze haar niveau op te hogen en werd uiteindelijk een meester van watersturen.

Katara was al geïdentificeerd als een Waterstuurder toen ze een klein kind was. Haar vader zocht de hele zuidpool af voor een waterstuur meester maar kon deze niet vinden. Hierdoor was ze de enige waterstuurder van de gehele zuidpool. Hierdoor leerde Katara haar zelf watersturen aan zonder hulp van iemand. Katara leerde de basis van zichzelf aan.

Zo kon ze aan het begin van Boek 1: Water het water naar haar toe en van haar af trekken door het water te manipuleren. Ook was ze in staat om een vis te vangen in een kleine waterbol. Ook wist ze ijs te bevriezen met haar krachten. Echter had ze weinig controle of macht over haar krachten waardoor ze af en toe haar controle verloor tijdens het sturen van het water. Haar waterstuur technieken waren amateuristisch tot "De Watermeester-rol" waar ze een waterrol wist te bemachtigen waar uitvoeringen opstonden van watersturen. Ze leerde zichzelf deze technieken aan die op de rol stond afgebeeld en gebruikte deze nieuwe techniek vaak in de strijd. In de aflevering "Jet" weet ze Jet in te vriezen met water tegen een boom en weet ze weerstand te bieden tegen verschillende Vuurnatie soldaten. Ook wist ze water te putten uit een ondergrondse geiser.

Katara watersturen op de Noord Pool
Katara stuur het water op de Noordelijke Waterstam
In "Bato van de Waterstam", stuurt ze een enorme golf van water die krachtig genoeg was om het schip van de rotsen te krijgen. In de "De Noordelijke Luchttempel", maakt ze gebruik van water uit het sneeuw om verschillende Vuurnatie tanks te vernietigen. In "De Watermeester" vecht Katara tegen de doorgewinterde meester Pakku. Hoewel Pakku de overhand had in de strijd, toonde Katara haar rauwe talent. Ze gebruikt het water in de beken tot maakte agressieve zwepen van water, was in staat om het merendeel van de aanvallen van Pakku af te buigen en toonde krachtige ijs aanvallen. Pakku roept haar later uit tot een waterstuur meester en de meest krachtigste die hij ooit heeft opgeleid. Katara leerde sneller dan iedere student die Pakku ooit had opgeleid. In "De Slag om het Noorden Deel 1", vocht ze tegen Zuko maar onderging een nederlaag nadat ze zon weer opkwam. Tijdens het gevecht leverde ze echter sterke weerstand tegen hem op totdat de maan verdween en Zuko in het voordeel was door de kracht van de zon. Hoewel ze werd verslagen door Zuko na de komst van de zon, vocht ze opnieuw tegen hem met de volle maan aan haar zijde waardoor ze hem makkelijk wist te verslaan.
Katara2
Katara in haar basis gevechtshouding
Anubis 1996Toegevoegd door Anubis 1996

In Boek 2: Aarde, toonde Katara regelmatig aan dat ze een waterstuur meester was. In "Terug naar Omashu" wist ze een aantal pijlen van Mai te blokkeren met ijs en bevroor haar hand met ijs, voordat ze Ty Lee liet struikelen met water, voordat Ty Lee haar chi blokkeerde. In "het Moeras" wist ze weerstand te bieden tegen Huu die het team aanviel. Tijdens het gevecht creëerde Katara grote golven in het moeras en bevroor ze het water en delen van het gecreëerde monster van Huu. Ze creëert ook de grote, ronde bladen uit het water, en gebruikt ze om Huu's monster in stukken te snijdenen versloeg hem. In "De Blinde Bandiet", wist ze met gemak twee aardestuur studenten in slechts secondes tegen de muur te bevriezen.

Katara stuurt water in de catacombe
Katara creëert een schild van water.

In "De Jacht" vecht Katara tegen Ty Lee met behulp van het water in haar buidel en het weren tegen Ty Lee voordat ze haar chi zal gaan blokkeren. Ze wist ook Azula te stoppen van het doden van Aang door haar hand te grijpen met een water aanval. Ook wist ze het water te manipuleren met zodat ze kon surfen op zee. Later creëerde ze samen met Aang een gigantische draaikolk rondom de Slang uit de Slangenpas. In "De Boor" wist ze in enkele secondes een Vuurnatie monteur te bevriezen in ijs nadat hij omringt werd door stoom. In "Laogai Meer" maakt ze gebruik van ijs pegels vergelijkbaar met de shuriken van en weet Jet tegen de muur te duwen. In "De Aarde Koning" vochten Katara en de rest van Team Avatar tegen de Koninklijke Aardesturende bewakers van Ba Sing Se en slaagde erin om alle bewakers te verslaan waardoor ze het koninklijk paleis van Ba Sing Se konden betreden. Later vond ze zichzelf samen met Aang in de catacombe van Ba Sing Se waar ze weerstand bood tegen verschillende Dai Li agenten samen met Azula en Zuko. Ze wist zichzelf te verdedigen door een octopus vorm aan te nemen en enorme golven te creëren die Zuko en verschillende Dai Li agenten overrompelden. Vervolgens wist ze te ontsnappen door haarzelf omhoog te tillen met water uit de beken.

Katara's Watersturing vaardigheden werden meer geavanceerd in Boek 3: Vuur. Tijdens een gevecht met een Vuurnatie schip, maakt Katara gebruik van een enorme golf om de twee schepen van elkaar te scheiden. Vervolgens creëerde ze een enorme barrière van stoom tussen de schepen. Dan, toen ze getroffen werden door een harpoen, gebruikte Katara haar ijzige adem van om het gat in de romp van het schip te bevriezen, dus te repareren. In "De hoofdband", creëerde Katara een fontein van ijs voor de drankjes en de glazen die ze gebruiken om uit te drinken. In "De Geverfde Dame", creëerde Katara een cover van stoom en liep op het water, door het water te manipuleren. Ze gebruikte de brekende golven en precieze raketten van water om een Vuurnatie fabriek (samen met Aang) te vernietigen. In "Sokka's Meester", vervoerde Katara een enorme zeepbel van water uit een nabijgelegen beek voor het blussen van een brand. In "De Wegloper", gebruikte Katara haar eigen zweet om water te produceren waardoor ze zichzelf kon uitbreken uit de gevangenis.

Katara watersturen op een luchtballon
Katara stuurt water in de Dag van de Zwarte Zon.

In "De Poppenspeler", leerde Katara nieuwe Watersturings technieken van de oude Watermeester Hama. Ze leerde hoe ze water kon halen uit de lucht en uit planten. Ook leerde Bloedsturen, de mogelijkheid om de controle over het water in een menselijk lichaam te hebben. Echter was ze niet blij met deze nieuwe techniek en gebruikte hen slechts één keer om Aang te redden van Hama. Tijdens de Dag van de Zwarte Zon, vocht Katara tegen de Vuurnatie bewakers in de Vuurnatie Hoofdstad en wist verschillende wachttorens te vernietigen op Appa. Ook versloeg ze veel soldaten. In "De Westelijke Luchttempel", schoot ze ijs pegels af op Explosie Man. In "De Zuidelijke Krijgers", creëerde Katara een koepel van het water door het manipuleren van de regen en creëert ijs pieken die Yon Rha bijna vermoordde. Tijdens de volle maan die nacht, waar haar watersturen op haar hoogtepunt was, nam ze bijna vaststelling voor het vernietigen van een Vuurnatie schip van de Zuidelijke Krijgers. Ten slotte, in "Sozin's Komeet, Deel 4: Avatar Aang", bevriest ze zichzelf en Azula in een blok ijs, ontdooide het gedeelte waar zij in zat en zwom om de kettingen om Azula te doen.

kanna(oma) pakku(oppa)(stiefoppa) hakkoda(vader) kya1(moeder) sokka(broer) aang(man) bumi(zoon) kya2(dochter) tenzin(zoon) pema(schoondochter) jinora(kleindochter) meelo(kleinzoon) rohan(kleinzoon) iki(kleindochter)

FamilieBewerken

Kanna Waterstam embleem
 
Pakku Waterstam embleem

Hakoda Waterstam embleem
 
Kya Waterstam embleem

Sokka Waterstam embleemKatara Waterstam embleem
 
Avatar Aang Lucht Nomaden embleem

Bumi Waterstam embleemKya Waterstam embleemTenzin Lucht Nomaden embleem
 
Pema Aarderijk embleem

Jinora Lucht Nomaden embleem
 
Ikki Lucht Nomaden embleem
 
Meelo Lucht Nomaden embleem
 
Rohan Lucht Nomaden embleem

Achter de schermenBewerken

Verschijning in The Last Airbender Bewerken

Katara Film portaal
Katara, gespeeld door Nicola Peltz.

In de film serie The Last Airbender, The Last Airbender 2 en The Last Airbender 3, vertolkt Nicola Peltz de rol van Katara.

Stem acteursBewerken

In de series wordt de Nederlandse stem van Katara ingesproken door Rosanne Thesing. De Engelse stem in de series is van Mae Whitman.

Weetjes Bewerken

  • In de pilot series, was de origninele naam voor Katara, Kya. Deze naam werd later gegeven aan haar moeder.
  • In de aflevering "De Wegloper", omschreef Toph haar als moederlijk. Sokka vertelde dat dit kwam doordat hun moeder was overleden, en dat ze die rol invulde tot haar verantwoordelijkheid.
  • Volgens de waarzegster, Tante Wu, sterft Katara na de geboorte van haar derde achterkleinkind in haar slaap.
  • Katara is de eerste persoon die je te horen krijgt in de serie, en bij elke aflevering, aangezien de opening scene inspreekt.
  • Katara is de enige persoon die Aang kon confronteren terwijl hij in de Avatar Trance zat.
  • Op de opening scene na, is de Katara de eerste persoon die een element stuurt.
  • Katara's naam kan in het Portugees en Spaans betekenen "waterval".
  • Katara betekent "vloek" in het Grieks.
  • Als je de naam splitst krijg je kat en ara. Dat zijn twee diersoorten

Zie ook Bewerken

Wikipedia-logo
Wikipedia heeft een artikel over:
Wiki
De Avatar Wiki heeft afbeeldingen verzameld van:

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki