Wikia

Avatar Wiki

Luchtnomaden

1.053pages on
this wiki
Add New Page
Comment1 Share

Lucht Nomaden embleem.png
Lucht nomaden icoon.png

"Lucht is het element van vrijheid. De Luchtnomaden maakten zich los van wereldse zaken en vonden vrede en vrijheid. Verder schijnt het dat ze ook een behoorlijk goed gevoel voor humor te hebben."
Iroh tegen Zuko in "Bitter Hard Werken"

Luchtnomaden
Luchtnomaden
Fysieke informatie
Locatie
Regering
Regeringstype

Monastieke theocratie

Staatshoofd
Religieuze voorbeeld

Raad van Ouderen

Munt

Geen

Eerste verschijning

"101 De Jongen in de IJsberg"

De Luchtnomaden is een collectieve term voor een natie van mensen die de vaardigheid luchtsturen beoefenen. De Luchtnomden hadden vier tempels die Luchttempels werden genoemd, één in elke hoek van de wereld, verstopt op de top van berg in de noordelijke gebieden van het Aarderijk, en drie op een afgelegen eiland. De Luchtnomaden hadden een gescheiden orde van mannen en vrouwen die luchtsturen beoefenden in de tempels. In tegenstelling tot de andere naties, bestonden de Luchtnomaden alleen uit luchtstuurders en waren allemaal spiritueel opgevoed door monniken.

Tijdens het jaar 0 NSK waren de Luchtnomaden het slachtoffer van de Luchtnomade Genocide aangevoerd door de Vuurnatie. De enige overlevenden van deze genocide was de persoon die de Vuurnatie zocht om hem te vermoorden: een twaalf jarige luchtstuurder en Avatar genaamd Aang die was weggelopen van de Zuidelijke Luchttempel kort voor de aanval en verzegelde zichzelf per ongeluk in een blok ijs. Honderd jaar later werd hij ontwaken en begon hij aan zijn doel om de balans en vrede te herstellen in de wereld.

Na de Harmonische Convergentie in 171 NSK, werden onder mensen uit het Aarderijk nieuwe luchtsturingsgave uitgedeeld. Hierna waren er genoeg luchtstuurders om de nomadische levensstijl weer op te pakken, en werd de Luchtnatie opgericht.

Geschiedenis Edit

OorsprongEdit

In het tijdperk van Raava, kregen de voorvaderen van de Luchtnomaden hun krachten van de Leeuwen Schildpaden. Als ze hun huizen, bovenop de Leeuwen schildpadden wilden verlaten, en de wildernis in wilden gaan, konden ze om de luchtsturingskrachten vragen. De mensen werden uiteindelijk de eerste Luchtnomaden nadag de leeuwenschildpadden zich terugtrokken na 9.829 VSK.

De Luchtnomaden hadden verschillende Luchttempels gebouwd op afgelegen locaties, lang voor de komst van Sozins Komeet. De Luchtnomaden leerde hierna hun luchtstuur technieken van de Luchtbizons. Hoewel de monniken afgelegen leefde van de rest van de wereld, waren ze bekend met de omstandigheden en zo zou elke Avatar zijn of haar luchtstuur kunsten gaan leren in één van de tempels.

Genocide Edit

Air genocide.png

De Luchtnomade genocide.

Na de dood van Avatar Roku werd Aang geboren en groeide op in de Zuidelijke Luchttempel. Hoewel de monniken de oorlog voorspelde, door de toenemende agressie tussen de Vuurnatie en de andere naties, stelde de ouderen monniken het op prijs dat hij gescheiden zou worden van monnik Gyatso om zich volledig te focussen op zijn trainingen. Doordat Aang dit gesprek hoorde, rende hij weg van de Zuidelijke Luchttempel. Enkele moment later, gebruikte Vuurheer Sozin de kracht van de komeet zodat vuurstuurders extra krachten bezaten en gebruikte het om de gehele Luchtnomaden uit te roeien.

De reden voor de geconcentreerde aanval was omdat Vuurheer Sozin wist dat de Avatar zich bevond onder de Luchtnomaden waardoor hij actie wilde onder nemen, aangezien hij wist dat de Avatar de enige persoon was die hen kon stoppen van de ultieme overwinning. Echter was Aang weg gelopen en had zichzelf per ongeluk ingevroren in het ijs samen met zijn luchtbizon Appa. De gehele Luchtnomaden werden uitgeroeid waardoor Aang de enige overlevende was van de genocide. Na honderd jaar bleven de Luchttempels onbewoond was alles nog in tact gebleven (op de Noordelijke Luchttempel na), aangezien één van de enige manieren om in een luchttempel te komen was door middel van een vliegende bizon. Zo lagen na honderd jaar de lijken van de monniken nog steeds rond de tempel en waren dat de enige resten van de Luchtnomaden cultuur (samen met Aang).

Aang ontwaakte na honderd jaar, nadat hij gewekt werd door Katara en Sokka en slaagde uiteindelijk in zijn doel om de balans en vrede in de wereld terug te brengen. Hij ontdekte na de Oorlog een nieuwe kudde luchtbizons en vliegende maki's. Aang trouwde met Katara en kreeg drie kinderen, waaronder één luchtstuurder, Tenzin. Tenzin kreeg op zijn beurt weer drie luchtsturende kinderen, en een zoon met onbekende sturingskrachten.

Avatar Aang richtte na de Honderdjarige Oorlog, een nieuwe staat op de plaats van de voormalige Vuurnatie koloniën. In de baai van de hoofdstad, bouwde hij een nieuwe luchttempel op een eiland. Hier kwamen Tenzin en zijn gezin ook te wonen.

Harmonische ConvergentieEdit

Na de Harmonische Convergentie, in 171 NSK, herstelde de wereld ze de balans weer, en kregen verscheidene mensen luchtsturingskrachten. Zo ook de oudste zoon van Avatar Aang, Bumi. Avatar Korra en Tenzin besloten ze op te zoeken, en te rekruteren voor de nieuwe Luchtnatie, maar weinigen van hen wilden hun oude leven opgeven. De luchtstuurders in Ba Sing Se, werden zelfs door de Aardkoningin zelf gedwongen om in haar eigen leger te dienen. Zij werden bevrijd uit de handen van de Aardkoningin en de Dai Li, en sloten zich aan bij Tenzin.

De nieuwe luchtstuurders werden later echter gegijzeld door de anarchistische Rode Lotus, om de Avatar te dwingen zich over te geven. Met de hulp van Jinora, Tenzin's oudste dochter, konden ze echter ontkomen. Nadat de Rode Lotus was verslagen, werd Jinora tot tweede Luchtmeester uitgeroepen, en kreeg ze haar tatoeages. De nieuwe Luchtnatie was een feit.

Overheid Edit

Monniken raad.png

De Raad van Ouderen bij de Zuidelijke Luchttempel.

Geografie Edit

Luchttempels.png

De Zuidelijke Luchttempel in The Last Airbender.

Hoewel er bij de Luchtnomaden niet echt één geografie toepasselijk is, bezitten de Luchtnomaden over vier tempels die op verschillende locaties bevinden ingedeeld in elke hoek van de wereld. Alle Luchttempels bevinden zich op de punt van een berg, behalve de Westelijke Luchttempel, die zich aan een klif wand bevind. Doordat de tempels zich hoog in de bergen bevinden, is er een grote kans dat er in de winter maanden sneeuw bevindt rond en op de tempels, hoewel dit in de winter wel het geval was bij de Zuidelijke Luchttempel en de Noordelijke Luchttempel, is het onbekend of dit ook het geval was bij de Oostelijke Luchttempel. De Luchtnomaden maakt gebruik van de omliggende natuur en leven er in harmonie samen mee en respecteren de natuur.

Uiterlijk Edit

Lucht Nomaden in The Last Airbender.png

Monniken in The Last Airbender.

De Luchtnomaden dragen gelen, oranje en bruine kleding. Aang en andere jonge luchtstuurders dragen oranje kragen over hun lange gele shirts, en oranje gordel broek met bruin aan de onderkant en een losse gele top, en hoge laarzen die tot de knieën reiken. De ouderen monniken dragen lange gewaden van geel en oranje. De meeste Luchtnomaden hebben grijse of bruine ogen met een lichte complicatie.

De raad van ouderen.png

Luchtnomaden.

Jonge jongens worden getraind en opgeleid als monniken en hebben geschoren kale hoofden, terwijl oudere monniken vaak baarden of snorren laten groeien. Vrouwelijke luchtstuurders scheren niet volledig hun hoofd. Het werd vertoond dat vrouwen die hun hoofd niet geschoren hadden, donker bruin haar hadden.

Luchtstuurders die een bepaald niveau van ervaringen hebben behaald, worden gemarkeerd met Tatoeages in de vorm van een pijl, gebaseerd op de pijlen van een Luchtbizons, de eerste luchtstuurders. Mannelijke luchtstuurders hebben een grote pijl tatoeage dat geplaatst is op hun geschoren hoofd dat doorloopt tot hun rug, samen met de andere vier, één die vanaf beide handen lopen en de andere die vanaf beide voeten lopen. Voor vrouwen is het onbekend of de pijl onder het haar loopt.

Deze pijlen zijn het pad waar de Chi reizen door het lichaam. Door dit, wanneer een luchtsturende Avatar zijn of haar Avatar Trance betreedt, zullen deze tatoeages gaan gloeien, samen met de ogen en mond. Als het lichaam een verwonding heeft gekregen, dieper dan de tatoeage, dan zal dag gedeelte niet meer gaan gloeien in de Avatar Trance, maar het is onbekend of het opnieuw markeren van een bepaald gebied (als het gewond is en genezen is) er weer voor zorgt dat het opnieuw gaat gloeien.

Nationaal embleem Edit

Lucht Nomaden embleem.png

Het embleem van de Luchtnomaden.

Het symbool van de Luchtnomaden bestaat uit drie kleine ronde wind-stromen in een cirkel die kloks-gewijs een aantal graden zijn gedraaid. Het symbool wordt gezien in de tempels van de Luchtnomaden en op halskettingen die verschillende Luchtnomaden dragen.

De vlag van de Luchtnomaden is een vlag die gehouden wordt tussen twee verschillende houten palen. Het centrum van de vlag is gemarkeerd met het Luchtnomade insigne.

Opleiding Edit

Luchtnomaden worden vanaf hun geboorte gescheiden van zijn of haar ouders. De monniken kijken naar het geslacht van de baby wat afhangt in welke Luchttempel de baby terecht komt. Vrouwen komen terecht bij de Oostelijke Luchttempel of de Westelijke Luchttempel terwijl mannen zullen worden geplaatst in de Zuidelijke Luchttempel of de Noordelijke Luchttempel. Zo worden vrouwen en mannen al van elkaar gescheiden op jonge leeftijden. Elke luchtstuurder groeit op in een Luchttempel, gescheiden van de ouders waardoor iedereen een eerlijke kans krijgt. Hoewel mannen en vrouwen van elkaar gescheiden worden, mogen ze wel elkaar bezoeken. Zo bezocht Aang en de monniken van de Zuidelijke Luchttempel de Oostelijke Luchttempel om een Luchbizon uit te kiezen. Deze Luchtbizon zal een compagnon worden voor een luchtstuurder en is voor hen de enige manier om in Luchttempel te komen.

Monniken worden opgeleid om in balans, harmonie en vrede met de omgeving te leven. Ook worden monniken geleerd om elk levend wezen te respecteren waardoor moorden niet toegestaan is. De monniken hebben een simpel bestaan met slechts weinig bezit. Ook zijn monniken vegetariërs.

Wanneer een luchtstuurder een bepaald niveau bereikt, krijgt hij of zij een tatoeage die vergelijkbaar zijn met die van de Luchtbizon. De tatoeages representeren dat een luchtstuurder Luchtsturen vermeesterd heeft.

Seizoen Edit

Elke natie, van de vier naties, dat beïnvloed wordt door hun eigen district, zal een dominant seizoen hebben, waar stuurders meer invloed hebben. De herfst is het dominante seizoen voor de Luchtnomaden. Luchtstuurders zijn dus op hun sterkst in de herfst. Meer Luchtnomaden worden ook geboren in de herfst, meer dan in elk ander seizoen.

Cultuur Edit

Monniken bij de Oostelijke Lucht Tempel.jpg

Monniken bij de Oostelijke Luchttempel met Iio.

Terwijl de andere naties gerund worden door een monarchie, worden de Luchtnomaden geleidt door senioren monniken van een Luchttempel, in een theocratie.

Honderd jaar voor de ontwaking van Aang uit de ijsberg, waren de monniken het slachtoffer van de Luchtnomade Genocide geleidt door de Vuurnatie. De enige overlevende van de genocide was de persoon die de Vuurnatie zocht om te vermoorden in hun doel naar volledige beheersing over de wereld: een twaalf jarige luchtstuurder en Avatar, Aang, die was weggelopen van de Zuidelijke Luchttempel kort voordat de genocide plaatst vond en Aang zich per ongeluk in vroor in ijs.

De Luchtnomaden zijn de enige natie die geheel bestaan uit stuurders, door het hoge spiritualisme waar ze in leven. Meditatie was een belangrijk onderdeel van de dagelijkse bezigheden van een Luchtnomade, aangezien het hielp met het focussen van hun energie en het begrijpen van de potentie van hun element.

Het staat algemeen bekend dat de Luchtnomaden een goed gevoel voor humor hadden, en dit werd in feite bewezen door monnik Gyatso die Aang unieke methodes en trainingen liet doen met zijn luchtstuur kunsten, door bijvoorbeeld fruittaarten wegblazen met luchtstuuren met als doel de hoofden van de andere monniken. Handige trainingen en plezier samen gecombineerd.

De pijlen op de hoofd van een Luchtnomaden symboliseren dat een luchtstuurder Luchtsturen vermeesterd heeft. De pijlen zijn vergelijkbaar met de natuurlijke pijlen van een Luchtbizon die bekend staan als de eerste luchstuurder en zijn de originele leraren van de kunst. Luchtstuurders die luchtsturen niet vermeesterd hebben, zullen ook geen tatoeage krijgen en ook niet de titel van meester, een luchtstuurder moet 36 levels behalen van luchtsturen samen met het bedenken van een nieuwe techniek. In feite had Aang slechts 35 levels behaald, maar door zijn uitvinding van de Luchtscooter, werd hij de jongste luchtstuur meester in de geschiedenis en kreeg hij zijn tatoeages.

Natuurlijke voorraden Edit

Gyatso bakt taarten.png

Gyatso bakt taarten.

Lucht is de hoofd en meest significante kracht bron en natuurlijke bronnen van de Luchtnomaden, aangezien ze zonder krachteloos zijn. Gelukkig is voor hen lucht overal, waardoor hun geen tekort zullen hebben van hun krachten. Met de controle van lucht waren de Luchtnomaden in staat om zichzelf en de Luchttempels te verdedigen tegen vijanden (voordat de Vuurnatie een aanval lanceerde). Het maakte reizen ook gemakkelijker, aangezien ze kunnen reizen op een Luchtbizon en glijden door de lucht door middel van hun vliegers. De Luchtnomaden waren vredige vegetariërs die geloofde dat al het leven heilig was. Ze eten voornamelijk fruit en groentes. Ze stonden ook bekend om taarten te bakken zoals fruittaarten. Volgens de audio comentaar in de aflevering "De Zuidelijke Luchttempel", verkochten de monniken hun taarten voor geld waar ze dat geld vervolgens uitgaven aan goede doelen.

De Luchtnomaden waren in staat om in balans te leven met hun omgeving. Elke industrie die hun ontwikkelde waren natuurlijke industrie zoals landbouw. Ze produceerde ook hun eigen voedsel.

Vooraanstaande luchtnomaden Edit

Voor de Harmonische ConvergentieEdit

Na de Harmonische Convergentie (171 NSK)Edit

Luchttempels Edit

De Luchtnomaden hebben Luchttempels, elk in een eigen windrichting:

Afbeeldingen Edit

  • Zuster Iio deelt appels uit.
  • de Noordelijke Luchttempel
  • de Westelijke Luchttempel
  • de Oostelijke Luchttempel
  • de Zuidelijke Luchttempel
  • nieuwe luchtmeesters

Zie ook Edit

Around Wikia's network

Random Wiki