Wikia

Avatar Wiki

Luchtsturen

1.053pages on
this wiki
Add New Page
Comment1 Share

Luchtnomaden, het is het element van vrijheid. Bij luchtsturen is het de bedoeling om tijdens een gevecht je tegenstander te ontwijken en soms een luchtstoot uit te delen. Luchtsturing slaat of schopt. Hierdoor krijgt de tegenstander een klap lucht tegen zich aan.* Luchtschild: De luchtstuurdier maakt cirkelbewegingen met zijn arm om een schild te maken.* Luchtveeg: Met een veegbeweging vuurt een luchtstuurder een cirkelvormige luchtstroom af. Deze techniek kan zowel aanvallend als verdedigend worden gebruikt. Aanvallend kan het tegenstanders uit evenwicht brengen of zelfs omver stoten. Verdedigend kan het naderende projectielen verbrijzelen.

  • Windhoos: een techniek waarmee een windhoos wordt gemaakt. Aang heeft de windhoos creatief gebruikt als vuurwapen, om stenen naar de tegenstander te schieten.
  • Lucht aanzuigen: een veel gebruikte techniek, waarmee de luchtstuurder mensen en voorwerpen naar zich toe laat komen. Aang heeft hiermee onder andere in De Krijgers van Kyoshi een set waaiers opgepikt die op de grond lag.
  • Verhoogde snelheid: Luchtstuurders kunnen hun snelheid verhogen. Ervaren luchtstuurders kunnen hierdoor zelfs korte tijd over het water rennen.
  • Verhoogde behendigheid: Luchtsturing is van zichzelf zeer beweeglijk. Luchstuurders zijn daardoor zeer behendig. Ze kunnen meters ver springen en kunnen langdurig aanvallen ontwijken zonder zichtbaar moe te worden.
  • Meerdere doelwitten aanvallen: Met een lange zwaaiende beweging kan een luchtstuurder een brede windgolf afvuren die meerdere doelwitten kan raken.

Geavanceerde TechniekenEdit

  • Windadem: Een techniek die een sterke adembeheersing vereist. De windstroom kan zeer precies worden gecontroleerd en afgestemd. Een luchtstuurder kan smalle luchtstromen ademen om een insect te raken, of brede luchtstromen om lava af te koelen.
  • Luchtkogels: Een techniek waarbij de luchtstuurder 3 kleine luchtbollen op zijn hand laat ronddraaien. Deze techniek is vermoedelijk waardeloos als gevechtstechniek. Aang heeft de luchtknikkers gebruikt om indruk te maken op de kinderen van Kyoshi Eiland.
  • Luchtbarriere: Een versterkte variant van het luchtschild. Met de luchtbarriere maakt de luchtstuurder een koepel die hem volledig beschermt.
  • Luchtvortex: draaiende beweging van lucht.
    • Luchtzuil: Ervaren luchtstuurders kunnen zichzelf in de lucht tillen met een luchtzuil.
    • Luchttrechter: Er wordt een trechter van lucht gevormd, waar objecten in gestopt kunnen worden die vervolgens met kracht worden afgeschoten.
    • Tornado-/orkaanvorming: Het vormen van een orkaan of tornado.
    • Luchtspin: Een kleine, open tornado waarin de luchtmeester staat en waarop zijn tegenstander wordt gedraaid.
  • Luchtlichaam: De Luchstuurder maakt een luchtsilhouet van zijn eigen lichaam door snel rond te rennen.
  • Luchtbladen: Een techniek die voor luchtstuurders erg aanvallend is. Hiermee worden dunne, maar scherpe luchtschijven afgevuurd. Deze schijven kunnen tegstanders ernstig verwonden en kunnen door hout en steen snijden. Luchtschijven worden doorgaans met een staf gemaakt, omdat hiermee nauwkeuriger de schijf kan worden gemaakt.
  • Luchtbal: De Luchtmeester vormt een bal van lucht, die hij vervolgens kan afvuren op zijn tegenstander. Ook kan hij er aan hangen en er op zitten:
    • Luchtscooter: De Luchtmeester gaat op de Luchtbal zitten. Hiermee kan de luchtstuurder zich snel verplaatsen. De luchtscooter kan ook worden gebruikt om verticale vlakken te beklimmen.
  • Luchtwiel: Een techniek waarmee de luchtmeester een 'wiel' van lucht om zich heen maakt, waarop hij zich voor kan bewegen. Dit wiel is tevens sterk genoeg om aanvallen van andere personen te blokkeren.

Speciale TechniekenEdit

  • Glijden: Luchtstuurders kunnen met een staf door de lucht glijden. Normaliter hangen luchtstuurders onderaan de staf, maar Gyatso kon ook op de staf staan, een soort van luchtsurfen als het ware.
  • Wolkensturen: Wolken bestaan uit lucht en water. Een ervaren luchtstuurder kan de wolken sturen. Aang heeft dit gedaan om Appa als wolk te vermommen tijdens hun reizen door de Vuurnatie. Het is echter niet bekend of dat een luchtstuurder dit alleen kan, of dat de hulp nodig is van een waterstuurder (en Aang dit dus alleen zelf kon, omdat hij de Avatar is).
  • Versterking/Geluidssturing: Geluid bestaat uit luchttrillingen. Luchtstuurders zijn daardoor in staat geluid te sturen. Dit heeft Aang met zijn Bizonfluitje gedaan in Verhalen van Ba Sing Se. Later heeft Aang zijn stemgeluid versterkt in De vuursturende Meesters, als hij om hulp roept.

Avatar-TranceEdit

Avatar Yangchen maakt een storm

Tijdens de Avatar Trance zijn alle luchtsturings-technieken versterkt. Als met alle sturingstechnieken en sturingskunsten, nemen de luchtsturings-technieken toe in kracht, als de Avatar in de Avatar Trance gaat. Zo kan de Avatar alles verwoestende tornado's en orkanen vormen en sterke windvlagen maken die door rotsen snijden. In de Avatar Trance kan de Avatar zelfs met de Luchtbol onafhankelijk vliegen op hoge snelheid.

Tegengestelde SturingskunstEdit

Kyoshi krijgers.jpg

Kyoshi waaier orgineel

De tegenpool van luchtsturing is aardesturing. Luchtsturing draait om ontwijken en vermijden, terwijl aardesturing draait om aanvallen frontaal afbreken. Luchtsturing is beweeglijk, waar aardesturing erg statisch is. Aardestuurders willen niet van wijken weten. Zij vangen aanvallen frontaal op en slaan even direct terug. Luchtstuurders daarentegen ontwijken aanvallen en proberen de tegenstander uit balans te brengen. Daarom had Aang ook grote moeite om te leren aardesturen. Als luchstuurder zocht Aang naar manieren om een rots te breken en wilde hij de juiste aanvalshoek vinden. Hij had grote moeite met de frontale houding en de directe aanpak van aardestuurders, zoals Toph die liet zien.

Luchtsturing is de enige sturingstechniek die geen subtechniek kent. Vuursturing kent bliksemsturing als subtechniek en sommigen beschouwen bliksemgeleiding ook als subtechniek. Watersturing kent bloedsturing als subtechniek en aardesturing kent metaalsturing en zandsturing als subtechnieken. Maar van luchtsturing bestaat geen subtechniek. Er is alleen luchtsturing zelf. Er wordt echter wel beweerd dat geluidssturing een subtechniek zou kunnen zijn. Deze techniek is echter te weinig uitgelicht in de serie om dit met zekerheid te kunnen stellen.

Luchtsturing Met WapensEdit

Waar wapens maar zelden worden gebruikt bij de andere sturingskunsten, zijn ze vrij gebruikelijk bij luchtsturing. Het meest gebruikte wapen voor luchtstuurders is de staf. Bijna iedere luchtstuurder heeft een staf en elke luchtstuurder die er één heeft, kan hem gebruiken bij luchtsturing. De staf wordt vooral gebruikt bij grote technieken en bij scherpe aanvalstechnieken, zoals de luchtbladen. Naast de staf kunnen ook waaiers worden gebruikt. Aang en Avatar Kyoshi hebben allebei een set metalen waaiers gebruikt om lucht te sturen.

Bekende Luchtmeesters Edit

Zie ook Edit

Around Wikia's network

Random Wiki