Wikia

Avatar Wiki

Momo

1.053pages on
this wiki
Add New Page
Comment1 Share

Lucht Nomaden embleem.png
Lucht nomaden icoon.png
Icoon dieren.png
1rightarrow.png Voor de personage uit de film, klik hier.
Momo
莫莫
Momo
Biografische informatie
Origine
Fysieke beschrijving
Geslacht

Mannelijk

Haarkleur

Wit en Bruin

Oogkleur

Groen

Persoonlijke informatie
Bondgenoten

Aang, Appa, Katara, Sokka, Toph, Zuko, Suki meer...

Vijanden

Vuurnatie, Ozai, Azula, Zhao, Long Feng, Dai Li, Tom-Tom, Havik

Beroep

Huisdier, Blinde geleide Maki (van Toph in 212 De Slangenpas)

Affiliatie
Eerste verschijning

103 De Zuiderlijke Luchttempel

Stem door

Dee Bradley Baker

Momo is een Maki, en een trouwe compagnon van Aang en het team. Momo was de enige bekende maki die de Luchtnomade Genocide heeft overleefd. Hij woonde in de Zuidelijke Luchttempel. Hij is een inteligent wezen, maar hij was niet in staat om te begrijpen wat mensen tegen hem zeggen. Momo dankt zijn naam aan het stelen van een stuk fruit dat in het chinees Momo betekend.

Maki2.png

Momo vliegt

Geschiedenis Edit

Ontdekking Edit

Tot 99 ASC, lijkt het erop dat Momo heeft geleefd in de ruines van de Zuidelijke Luchttempel. Tijdens hun bezoek in dat jaar door hoorde Aang, Katara en Sokka een vreemd geluid vanuit de deuropening van het Luchttempel Heiligdom, dat aangaf dat er iemand binnen kwam.

Team Avatar dacht dat het een Vuurmeester was, maar het bleek maar een maki te zijn. Aang was geïntresseerd. Daarom volgde hij de Maki en probeerde hem te vangen. De Maki ging een kamer binnen waar lijken lagen van Vuurnatie soldaten rond het skelet van Monik Gyatso. Door Aangs afschuw en verdriet, wat al snel woede werd, kwam hij in de Avatar Trance. Maar door Katara's troost kwam hij er weer uit. Aang besloot de maki als huisdier te houden en hem Momo te noemen.

Slag om het NoordenEdit

Tijdens de Slag om het Noorden bleef Momo uit de strijd en bleef bij Katara en Yue. Toen Zuko Aang's lichaan meenam en de rest van Team Avatar Aang ging zoeken, bleef Momo bij de Geesten Oase. Nadat Aang gered werd viel Momo admiraal Zhao aan tijdens zijn speech. Maar dit stopte Zhao niet om Tui te doden. Na de dood van Tui voegde Aang in de Avatar Trance zich samen met La en vernielde de Vuurnatie vloot. Momo keek samen met de anderen vol ontzag toe. Na de Slag om het Noorden deelde Momo mee in een groepsknuffel.

Trekkend door het Aarderijk Edit

Team Avatar waagde het om naar Omashu te gaan, dat veroverd was door de Vuurnatie. Momo ging alleen opzoek naar voedsel terwijl de rest van het team pentapokken had bedacht waardoor ze alle inwoners van Omashu de stad uit kregen. Tom-Tom, het zoontje van de Nieuw Ozai Gouverneur, was gein
Momo Buizerd Wesp.png
treseerd in Momo en volgde hem de stad uit. Later Toen Team Avatar over het Mistige Moeras vloog werden Momo samen met Appa gescheiden van de rest van de groep door een kleine tornado. Terwijl ze dwaalden door het moeras, werden ze aangevallen door leden van de Mistige Moeras Stam. Momo werd gevangen naar een achtervolging door Tho. Later werd hij weer vrijgelaten toen Huu Team Avatar had gevonden.

Tijdens de ontvoering van Appa in de Si Wong Woestijn werd Momo gepakt door een Gier Wesp. Hij werd al snel gered door Aang die de Gier Wesp uit de lucht sloeg met een Lucht-Zweep. Hij zei dat hij niet nog een vriend van zich liet afpakken.

In Ba Sing Se Edit

Na het oversteken van de Slangenpas met Suki, vlogen Aang en Momo naar de buitenmuur van de hoofdstad van het Aarderijk, Ba Sing Se. Aang bereikte de muur en vloog naar de top. Daar zag hij de Vuurnatie Boor. Tijdens Slag om de Boor viel Aang aan de ene kant van de boor af en Azula van de andere kant. Momo greep Aang en Azula slaagde er zelf in om haar val te stoppen.
Momo ligt in de pootafdruk van Appa.png

Op een avond ging Momo opzoek in Ba Sing Se naar Appa. Hij werd aangevallen door drie kleine zwarte poema's. Momo en de poema's worden gevangen genomen en naar een lokaal slachthuis gebracht. Momo kan zijn kooi en de kooi van de drie zwarte poema's open maken. Daarna bregen de poema's hem naar een poot afdruk van Appa.

Toen Aang Guru Pathik ontmoete, bleef Momo in Ba Sing Se bij Katara en later Sokka en Toph. Toen ze de Aardekoning probeerde te waarschuwen voor een staatsgreep werd Momo gevangen genomen in een zak door de Azula, Mai, Ty Lee en de Dai Li. Nadat Team Avatar was verslagen door Azula verlieten ze de stad.

Trekkend door de Vuurnatie Edit

Toen Aang naar de Vuurnatie School ging, verstopte hij Momo onder zijn uniform. Sokka kocht een Berichten Havik. Momo en Havik waren steeds met elkaar in gevecht totdat Appa brulde.

Aang was heel nerveus voor Invasie van de Vuurnatie omdat De Invasie al over vier dagen was en hij erg onzeker was over dat hij de Vuurheer wel aankon. Hierdoor ging Aang dagdromen en kreeg hij nachtmerries. In een van zijn dagdromen praatte Momo tegen hem, daarna begon Momo te vechten tegen Appa.

Laatste gevecht
Momo laatste gevecht.png
Edit

Voor Sozins Komeet volgt Momo Aang terwijl aan slaapwandelend naar een Leeuwen Schildpad toe zwemt. Ondertussen heeft de rest van Team Avatar de Orde van de Witte Lotus ontmoet. Bumi zegt dat er een belangrijk lid van de groep ontbreekt. Dan vraagt hij: Waar is Momo? Toen Aang wakker werd, vroeg hij zich af waar hij was en begon met Momo te praten, die alleen antwoorde met wat Maki geluiden.

Vlak voor het gevecht tussen Aang en Ozai in het Wulong Bos zegt Aang tegen Momo dat hij moet gaan. Momo vliegt weg naar een veilige plek. Momo kwam terug toen Aang Ozai had verslagen. Na het gevecht ontmoete Team Avatar elkaar weer. Daarna was Team Avatar samen met Iroh en Mai in de Jasmijn Draak. Aang speelde toen wat met Momo.

Na de oorlog Edit

Er is niet veel bekend van wat er met Momo is gebeurt na de oorlog. Aang heeft later een nieuwe soort Maki ondekt, namelijk de Ringstaartmaki.

Persoonlijkheid Edit

Momo is een typische Maki. Hij is nieuwschierig en intelligent.

Vaardigheden Edit

Momo gebruikt zijn vleugels om te vliegen. Ook kan Momo kort afstanden onder water zwemmen terwijl hij zijn adem inhoud. Momo heeft niet echt vechtvaardigheden. Hij vliegt alleen om de hoofden van zijn vijanden. Momo heeft Team Avatar verschillende keren geholpen. Momo hielp Katara met ontsnappen en Sokka tegen Vuurnatie soldaten te vechten. Hij begreep soms menselijke spraak. Toen Katara aan Momo vroeg of hij water wou halen toen zij en Sokka ziek waren, begreep Momo dit niet. Momo is ook best sterk. Hij kon Aangs val breken toen hij van de Vuurnatie Boor viel.

Trivia Edit

  • Momo is het favoriete karakter van Dee Bradley Baker. [1]
  • Het is voor zover niet bekend wie Momo insprak in Nachtmerries en Dagdromen, in deze aflevering heeft Aang namelijk een dagdroom waarin Momo en Appa praten.

Referencies Edit

  1. http://www.youtube.com/watch?v=uuQA21mqsNg Een praatje met de Amerikaanse stemacteurs

Zie ook Edit

Around Wikia's network

Random Wiki