Wikia

Avatar Wiki

Noordelijke Waterstam

1.053pages on
this wiki
Add New Page
Comment1 Share

Waterstam embleem.png
Noordelijke Waterstam
Noordelijke Waterstam
Fysieke informatie
Locatie

Noordpool(Bekijk de locatie op de kaart)

Regering
Regeringstype

Stamhoofd hiërarchie

Staatshoofd

Stamhoofd

Religieuze voorbeeld

Tui en La

Munt

Waterstam munt

Leider

Desna en Eska

Eerste verschijning

"De Watermeester"

De Noordelijke Waterstam is de meest noordelijke stam van de Waterstammen, en een zuster stam van de Zuidelijke Waterstam. De bevolking van de stad blijft geheel binnen de stad dat te vinden is in de noordpool, en de stam wordt ook wel de noord pool genoemd.

De stad is de enige overlevende stad van de Waterstam. De stad is gebouwd binnen in een grote muur van ijs, dat isolatie en bescherming biedt aan de stad. Geen enkele aanval van de Vuurnatie was er ooit in geslaagd om de stad te veroveren, inclusief De Slag om het Noorden, waar Avatar Aang een gehele Vuurnatie vloot wist te weerhouden.

In tegenstelling tot haar zuster stam op de Zuidpool, is het volk van de Noordelijke Waterstam nog steeds welvarend.

Geschiedenis Edit

Noordelijke Waterstam huizen.png

Huizen in de Noordelijke Waterstam.

Eeuwen geleden werd de stad gebouwd door waterstuurders als een manier om de verschillende noordelijke stammen te verenigen op één plek. De Waterstuurders gebruikte het ijs en water om de verschillende tempels en dorpen te maken, en grachten die de stad omvatte. Belangrijk voor het vervoer van de stad en de verdediging zijn de grachten die hier ontstaan zijn. De grachten zijn een reeks van onderlinge waterwegen die verbonden zijn in een spiraal door de stad. Boten, die aangedreven worden door waterstuurders, maken gebruik van deze waterwegen om mensen en voorwerpen te vervoeren. Om de stad bevindt zich de oceaan, die boten een reeks van vergrendelde kamers geven om de stad te betreden. Eenmaal in de stad, verhogen waterstuurders in deze kamers de waterstanden, waardoor de boten gehesen worden totdat het vaartuig uiteindelijk de beveiliging voorzieningen bereikt van de stad. Deze speciale ingang zorgt ervoor dat er geen ongewenste schepen een weg kunnen maken in de stad. Vanwege deze bijzondere beveiliging voorzieningen en de locatie van de stad, heeft de Noordelijke Waterstam zich kunnen weren tegen Vuurnatie's talrijke aanvallen.

Voorafgaand aan de oorlog, is de Noordelijke Waterstam een open stad die toegankelijk was voor alle bezoekers. Echter, toen de Vuurnatie de oorlog met de Waterstammen aangingen, werd de dikke muur van ijs verklaard en opgetrokken aan de monding van de stad als een middel om de Vuurnatie tegen te houden voor de inwoners van de Noordelijke Waterstam. Sinds de oorlog begonnen was, bleef de Noordelijke Waterstam steeds meer geïsoleerd van de rest van de wereld, en sneed veel van haar contact af met de buitenwereld en uiteindelijk verloren ze het contact met de Zuidelijke Waterstam, het verlaten van de gehavende stam te weren op zijn eigen.

Terwijl de Noordelijke Waterstam onder aanval was van de Vuurnatie, hadden de aanslagen niet zo'n grote invloed als die van de Zuidelijke Waterstam die al hun waterstuurders (op Katara na) verloren in de oorlog. Na een tijdje werden de aanslagen geheel gestaakt door de Vuurnatie. De laatste keer dat Noordelijke strijders teruggevorderde tegen de Vuurnatie tijdens de Slag om het Noorden, waar stamhoofd Arnook al een lange periode voor vreesde.

De Slag om het NoordenEdit

SlagNoorden.png

De slag om het noorden.

1rightarrow.png Bekijk het hoofdartikel: Slag om het Noorden.

In het jaar 100 NSK, toen stamhoofd Arnook de stamhoofd van de stam was, kwam Avatar Aang en zijn team naar de Waterstam om een water meester te vinden. In diezelfde periode begon admiraal Zhao met zijn enorme aanval op de waterstam. Zhao's aanval had succes, maar staakte de aanvallen tijdens de nacht omdat hij wist dat waterstuurders hun kracht van de maan kregen. Echter wist Zhao de stad te door breken en viel de stad binnen. Zelf wist Zhao zich met verschillende soldaten naar de Oase te brengen, waar hij de maan geest Tui wilde vermoorden. Hoewel hij bedreigd werd door Iroh, vermoordde hij met succes de watergeest waardoor de maan afgedekt werd en de waterstuurders hun krachten verloren. Echter wist Aang zich samen te voegen met de oceaan geest La waardoor Aang in zijn Avatar Trance ging. Aang wist de gehele Vuurnatie vloot en de soldaten in de stad te vernietigen en een gedeelte van de vloot te laten vluchten. Hoewel de maan nog steeds belegd was, gaf prinses Yue haar leven voor de maan geest waardoor Tui weer tot leven kwam en de opvolger werd.

Noordelijke Waterstam 171.png

De stam in 171 NSK

In de nasleep van de slag van de Vuurnatie op de Noordpool, vertrok een geselecteerde groep van stuurders en genezers uit de Noordelijke Stam naar de Zuidpool in een poging om hun verwoeste zuster stam te herbouwen.

Na zijn mislukte berechting in 128 NSK, vertrok Yakone naar de Noordelijke Waterstam. Daar stichtte hij een nieuw gezin met twee zonen; Noatak en Tarrlok.

In 171 NSK was de stam zo uitgebreid dat ook bovenop de ijsplateau bebouwing stond.

Overheid Edit

Overheid systeem: Stamhoofd hiërarchie

Hoofd van de staat: Stamhoofd

De Noordelijke Waterstam is in principe een monarchie maar heeft in tegenstelling tot een koning, een staatshoofd. Arbeidsverdeling is afhankelijk van mannen en vrouwen: mannen als jagers, vissers en krijgers, en vrouwen als huisvrouwen en genezers. In de Noordelijke Waterstam zou een vrouw worden geweigerd als zij watersturen wilde leren om te vechten met behulp van Watersturing meester, zou ze worden geweigerd door haar wensen. Er is een kleine raad die adviseert aan het stamhoofd, met inbegrip van de grootste Watersturing meester de stam van de kapitein, Pakku. Politiek kan ook persoonlijk zijn. Bijvoorbeeld, trouwen met de dochter van de stamhoofd, de stam prinses, kan een belangrijke stap zijn in een politieke carrière.

StamhoofdenEdit

Lay-out en omschrijving Edit

Noordelijke Waterstam layout.png

Een overzicht van de stam.

In tegenstelling tot de uitgewiste Luchtnomaden en hun zuster stam, de Zuidelijke Waterstam, heeft de Noordelijke Waterstam een eeuw van oorlog met de Vuurnatie weten te doorstaan en te overleefd hebben, als het gevolg dat de verdediging van hun ijzige terrein biedt. Gelegen op de kusten van de Noord-Zee, achter hoge muren van ijs en een ijs-poort met een sluis systeem, plus de verdediging van waterstuurmeesters, licht er een grote en drukte op de monarchale natie-staat. Geregeerd door stamhoofd Arnook, beschikt de stad over een paleis, een leger, en veel geschoolde krijgers, genezers, waterstuurders en een verborgen oase waar Tui en La, de Maan en Oceaan geesten in leven. Geflankeerd door ijzige trottoirs, zijn de wegen van de stad grachten, die mensen per gondel reizen.

Gelegen op de Noordpool, is de Noordelijke Waterstam een enorme, multi stad die gebouwd is in het ijzige landschap. Opdoemen over de stad zijn reusachtige kliffen van ijs waarin het oorspronkelijk werd gebouwd. De stad ligt aan de oevers van de Noord-Zee, en daarachter is een enorme bevroren toendra.

Locaties Edit

StadmuurEdit

De stadsmuur omringt de gehele stad aan de oceaan kant en vorm een cirkel vormige baan rond de stad en komt uit bij het ijsplateau waardoor de gehele stad omringt wordt door de muur of door het ijsplateau. De gehele muur is gebouwd van ijs en sneeuw en werd gevormd tijdens de stichting van de stad. De enige ingang van de muur zal geopend worden door waterstuurders waardoor boten in een verzegelde kamer komen die een functie van een sluis hebben waardoor de schepen uiteindelijk terecht komen in de grachten die in de stad leiden. De stadsmuur was extreem stevig en wist verschillende aanvallen van de Vuurnatie schepen te weerhouden, die de muur aanvielen met ballen van aangestoken kool.

PaleisEdit

Noordelijke Waterstam paleis.png

Het paleis.

Het paleis van de Stamhoofd is een groot structuur dat zich bevind op het hoogste gebied van de stad en is de meest herkenbare merk van de stad. In het paleis leeft de staatshoofd met haar familie en maakt hier beslissingen en ook wordt hier de rechtspraken gehouden. Het paleis is al meer dan 400 jaar oud.

HelingshuttenEdit

De genezing hutten zijn kleine klas lokalen gebouwen. In deze gebouwen zal Yugoda les geven aan jonge, vrouwelijke, studenten die hun vaardigheden van het genezen beoefenen door onder ander de menselijke Chi paden te ontdekken.

Geesten OaseEdit

Geesten Oase.png

De Geesten Oase.

1rightarrow.png Bekijk het hoofdartikel: Geesten Oase.

De Geesten Oase is een gebied dat gevonden kan worden in een grot van de Noordelijke Waterstam. Hoewel het land buiten bevroren is, is de geesten oase warm. Het overlapt de sterfelijk wereld door de Geestenwereld. Het staat bekend als één van de meest vredige locaties in de wereld.

WapenkamerEdit

De wapenkamer kan gevonden worden in het training gebied. De wapenkamer is de kamer waar de wapens van de waterstam bewaard worden en in onderhouden worden. De wapenkamer wordt ook gebruikt als een kamer waar planning van de oorlog genomen worden en bevelen worden gegeven aan krijgers. Sommige Vuurnatie uniformen die ze hadden, waren van 85 jaar geleden, in één van de vorige veldslagen tegen de Noordelijke Waterstam.

Ondergrondse ijs grottenEdit

De ijs grotten kunnen gevonden worden aan de onderkant van de stad en dat ooit natuurlijk oceaan was, waar het water zich scheidt van het ijs. Verschillende wezens leven in deze grotten en kunnen er alleen komen door erdoor te zwemmen. Zuko gebruikte de grotten om de Noordelijke Waterstam binnen te komen.

Bevroren toendraEdit

De toendra is een massief gestrekte ijs toendra die een groot gedeelte van de noordpool bedekt. Dit bedreigende terrein is onmogelijk om te leven. Slechts alleen hoge ervaren personen kunnen daar levend uitkomen. Hevige winters en ijs stormen zorgen voor de constante toendra en het onstabiele ijs zorgt voor de druk. Zelfs ervaren waterstuurmeesters zullen erover na denken om de toendra te door reizen omdat het een gevaarlijk leefomgeving is.

StallenEdit

De Stallen van de Noordelijke Waterstam waren grote stallen, waar Appa verbleef tijdens hun trip in het Noorden. Sokka en Yue kwamen hierheen om met Appa te vliegen, en zo te ontdekken dat de Vuurnatie aanviel, geleid door Zhao. De stallen werden enkel gezien in aflevering Slag om het Noorden.

Tradities Edit

Katara's ketting.JPG

Een huwlijk ketting.

Vrouwen zijn huwbaar op de leeftijd van 16 jaar. Sommige huwelijken zijn gearrangeerd, met de bruid in het bijzonder die geen stem heeft in het kapittel. Verloofde vrouwen dragen "Verloving's Ketting", marineblauwe hangers met een blauwe steen gebeeldhouwd door hun toekomstige man. Het is verboden voor vrouwelijke waterstuurders om te leren vechten met watersturen. In plaats daarvan worden ze opgeleid als genezers, gebruikt om wonden te kunnen buigen en vervolgens te genezen. Of mannelijke waterstuurders het recht hebben om te leren genezen is onbekend. Terwijl de Zuidelijke Waterstam minder soortgelijke traditionele rollen te hebben, zijn ze blijkbaar veel strenger in het Noorden, aangezien Katara, die is opgroeid in het Zuiden, spreekt van verbazing en woede toen ze voor het eerst hoorde dat vrouwen niet mochten watersturen in het noorden. We kunnen hierdoor concluderen dat vrouwelijke waterstuurders zijn toegestaan in de Zuidelijke Waterstam. Kanna, Katara's grootmoeder, Hakoda, Katara en Bato's vader, een Zuidelijke Waterstam bewoner en een vriend van de vader van Katara, toonde ook geen tekenen van afkeuring bij het observeren van de vaardigheden van Katara.

Natuurlijke bronnen en voedsel Edit

WaterSoldaten.png

Soldaten van de Noordelijke Waterstam.

Aangezien de bewoners van de bevroren polen in de buurt wonen van de zeeën, is de Noordelijke Waterstam afhankelijk van de oceanen voor het grootste deel van hun natuurlijke rijkdommen en de overvloed van de bevroren toendra. Zee pruimen zijn een favoriet in de stam, terwijl de gigantische zee krabben worden beschouwd als een heerlijke delicatesse die in de Noord-Zee gevangen worden. Inktvis en zeewier kan worden gebruikt om een grote variëteit aan gerechten voor te bereiden, met inbegrip van soep, om kruiden te maken, en zelfs brood en koekjes.

Huiden van zeehonden worden gebruikt om tenten te maken, terwijl pelzen van ijsberen en andere harige dieren worden gebruikt als kleding en om kale oppervlakken te dekken.

Eén van de meest voorkomende natuurlijke hulpbronnen van de Noordelijke Waterstam is ijs. IJs wordt gebruikt als het belangrijkste bouwmateriaal om gebouwen te maken, muren, dijken, sluizen en andere structuren, evenals een medium van sturen.

Inwoners Edit

Er zijn een aantal (voormalige) inwoners waaronder:

Zie ook Edit

Around Wikia's network

Random Wiki