Wikia

Avatar Wiki

Sozin

1.053pages on
this wiki
Add New Page
Comment1 Share

Vuurnatie icoon.png
Vuurnatie embleem.png
Sozin
蘇進
Sozin
Biografische Informatie
Origine

Vuurnatie

Leeftijd

overleden

Geboorte

82 VSK

Sterfte

20 NSK, 102 jaar oud

Fysieke Beschrijving
Geslacht

Mannelijk

Haarkleur

Zwart

Oogkleur

Goud

Persoonlijke Informatie
Bondgenoten

Vuurnatie, Roku

Vijanden

Roku (voormalig), Luchtnomaden, Waterstam, Aarderijk

Wapen naar keuze

Vuur

Gevechtsstijl(en)

Vuursturen

Beroep

Vuurheer

Affiliatie

Vuurnatie

Eerste verschijning

"De Avatar en de Vuurheer"

Stem door
  • Ron Perlman(Engels)
  • Lex Lang (Jonge Sozin)(Engels)

Vuurheer Sozin was de Vuurheer die de Oorlog begon, en vuurheer voor zijn zoon, Azulon. Hij was de grootvader van Iroh en Ozai, en overgrootvader van Zuko, Azula en Lu Ten.

Als een jonge prins, was Sozin bevriend met Avatar Roku. Wanneer Sozin de troon opvolgde en Roku aan zijn Avatar trainingen begon, stond hun vriendschap op breken. Ze spraken elkaar niet meer totdat ze beiden erg oud geworden waren. Met zijn verlangen om de wereld te veroveren, verraadde Sozin Roku door hem te laten sterven waardoor hij de oorlog kon beginnen.

Met het gebruik van de de komeet, die Vuurstuurders extra krachten gaf, begon Sozin met de Luchtnomade Genocide in een poging om de volgende Avatar te vermoorden, maar faalde. Hij besteedde zijn laatste jaren aan het vinden van de laatste Luchtstuurder.

Biografie Edit

Jeugd met RokuEdit

Roku en Sozin in de Vuurnatie.png

Sozin en Roku tijdens hun jeugd.

In zijn jeugdjaren waren Roku en Sozin beste vrienden en deelde zelfs dezelfde geboortedag, die ze altijd samen vierden. Beide waren ook ervaren vuurstuurders op een jonge leeftijd, doordat Roku de Avatar was (zonder dat beide het eerst wisten) en Sozins familie van de Vuurheer was.

Op hun zestiende verjaardag werd tegen Roku verteld door de Vuurwijzen dat hij de Avatar was, waardoor de twee gescheiden van elkaar raakte, aangezien Roku de drie overige elementen moest gaan leren. Voordat Roku wegging onthulde dat Roku dat de wijzen vertelde dat hij niets mee mocht nemen. Hierdoor gaf Sozin hem een geschenk: een hoofd gewaad die ooit gedragen was kroonprins van de Vuurnatie, in de hoop dat hij op se minst dat mocht meenemen.

Vuurheer en de AvatarEdit

Sozin laat Roku op sterven achter.png

Sozin laat Roku op sterven achter.

Twaalf jaar later keerde Roku terug naar de Vuurnatie en in die tijd was Sozin Vuurheer geworden. Tijdens Roku's trouwdag, nam Sozin de positie van de getuige. Tijdens de bruiloft vertelde Sozin dat de Vuurnatie een periode tegemoet gaat van grote welvaart en dat beide het in de wereld konden verspreiden door het rijk uit te breiden. Roku was echter verstoord door dit bericht en vertelde Sozin dat de vier naties er zijn om gescheiden van elkaar te leven en dat hij dit niet moest doen.

Verschillende jaren later ontdekte Roku dat Sozin kolonies maakte in het Aarderijk en kwam om hem te berispen waardoor Sozin hem aanviel. De twee vochten tegen elkaar waardoor Roku bijna het grootste gedeelte van het paleis vernietigde en Sozin versloeg. Roku spaarde zijn leven door hun vroegere vriendschap maar waarschuwde hem om nooit meer zo'n zet te maken, anders zal het aflopen als een "permanent einde".

Vijfentwintig jaar later werd Roku's Eiland overspoeld door een losbarstende vulkaan die zo massief was dat Sozin het vanaf honderden kilometers verderop kon aanvoelen. De Vuurheer vloog op zijn Sozins draak om zijn oude vriend te helpen. De twee gebruikte hun stuurkunsten om de lava te bedelven maar Roku kwam in aanraking met de giftige gassen waardoor hij op de grond terecht kwam en smeekte om Sozins hulp. Sozin realiseerde zich opeens dat door Roku's dood, hij zijn plannen kon uitvoeren en liet Roku achter om te sterven samen met zijn draak Fang.

De invasieEdit

Sozin kijkt naar zijn vloot.jpg

Sozin aanschouwt zijn vloot.

Twaalf jaar later, nadat Roku overleden was, gebruikte Sozin de kracht van de komeet om de kracht van het vuurnatieleger te verhogen en lanceerde een genocide op de Luchtnomaden in een poging om Aang te vermoorden, de nieuwe Avatar, dat de cyclus zal stoppen. Toch Faalde Sozin doordat Aang weg was gelopen van de Zuidelijke Luchttempel, vlak voor de aanval. Sozin nam zijn laatste jaren door in een zoektocht naar Aang zodat hij hem kon vermoorden. Maar Aang bleef onvindbaar.

Sozin kreeg later een zoon, prins Azulon, in hetzelfde jaar dat hij de Oorlog begon. Het is onbekend wat zijn relatie was met zijn zoon, maar Azulon zal dezelfde dorst naar oorlog en dominantie hebben als Sozin en werd een angstaanjagende dictator. Het is onbekend wie Sozins vrouw was.

Eén van zijn grootste overwinningen die hij bereikt had, was tijdens de Slag van Han Tui, waar hij tegen het Aarderijk streed en daarvoor een groot applaus kreeg door militaire ervaringen en inspanningen.

Op een bepaald moment, waarschijnlijk na Roku's dood, begon Sozin aan de traditie om Draken te vermoorden voor glorie. Voor een Vuurstuurder die een draak kon vermoorden zal glorie ondergaan en geprezen worden en de titel "Draak" krijgen. Dit leidde tot de bijna-uitroeiing van de draken.

Wat geleerd werd op de Vuurnatie scholen was dat Sozin een vreedzame dood onderging tijdens zijn slaap, en dat hij een erg succesvolle en oude man geworden was.

De oorlog die Sozin begon eindigde in 100 NSK wanneer Avatar Aang ontwaakte na een slaap van 100 jaar in het ijs en Sozins kleinzoon Ozai versloeg.

Vaardigheden Edit

Hiite absorbatie.png

Sozins hitte absorptie.

VuursturenEdit

Doordat hij een Vuurheer was, was hij een machtige Vuurstuurder. Wanneer hij jong was, trainde hij met Avatar Roku en versloeg hij hem minimaal één keer. Wanneer Roku hem jaren later confronteerde over zijn acties tegen het Aarderijk, viel Sozin Roku aan door een massieve aanval van vuur te lanceren op Roku, één van de meest krachtigste aanvallen die gezien zijn, terwijl hij geen toegang had tot de komeet. Echter was hij geen partij voor Roku, die de mogelijkheid had op alle vier de elementen en in de Avatar Trance was. Wanneer hij later Roku hielp om de vulkaan te stoppen, die aan het uitbarsten was, gebruikte hij de techniek om de hitte door te verwijzen, waardoor de lava afkoelde. De techniek die hij gebruikte was vergelijkend met Iroh zijn bliksem technieken.

Andere vaardighedenEdit

Sozin was een erg intelligente strategist. Wanneer hij en Roku tieners waren, wist hij Roku te verslaan tijdens één van de trainingen door vlug over een wortel heen te springen, wat een strategische zet was. Sozins intelligentie maakte hem een geweldig militair leider. Tijdens de Oorlog won Sozin de Oorlog van Han Tui door gebruikt te maken dat de vijand in het midden van de droogte was en ze wind mee hadden. Volgens Azula verbrandde de vijand in een minuut tijdens deze aanval.Hij was meestal voor zich zelf.

LevensloopEdit

  • 82 VSK =0 jaar, hij wordt geboren
  • 66 VSK =16 jaar, zijn vriend Roku is de nieuwe Avatar, en gaat op wereldtournee.
  • 58 VSK = 24 jaar, zijn vader sterft en hij wordt Vuurheer.
  • 54 VSK =28 jaar, hij is getuige op de bruiloft van Roku, en verteld hem over zijn plannen.
  • 37 VSK =45 jaar, hij wordt geconfronteerd door Roku om de koloniën
  • 12 VSK =70 jaar, hij laat Roku stikken
  • 0 NSK =82 jaar, de Komeet komt, en hij valt de wereld aan. Zijn zoon, Azulon wordt geboren.
  • 20 NSK=102 jaar, hij sterft.

Familie Edit

Sozin painting.png

Een portret van Sozin

1rightarrow.png Bekijk het hoofdartikel: Vuurnatie Stamboom.
 
Grootvader Vuurnatie embleem.png

Vader Vuurnatie embleem.png

Sozin Vuurnatie embleem.pngAvatar Roku Vuurnatie embleem.png
 
Ta Min Vuurnatie embleem.png

Azulon Vuurnatie embleem.png
 
Ilah Vuurnatie embleem.pngRina Vuurnatie embleem.png
 
Jinzuk Vuurnatie embleem.png

?
 
Iroh I Vuurnatie embleem.pngOzai Vuurnatie embleem.png

Ursa Vuurnatie embleem.png

Ikem Vuurnatie embleem.png

Lu Ten Vuurnatie embleem.png(?) Vuurnatie embleem.png
 
Zuko Vuurnatie embleem.pngAzula Vuurnatie embleem.pngKiyi Vuurnatie embleem.png

Izumi Vuurnatie embleem.png

Iroh II Vuurnatie embleem.png

Weetjes Edit

  • Sozin was 82 toen zijn Zoon Azulon geboren werd.
  • Vuurheer Sozin wordt geschreven als 烈火君蘇進 (liè huǒ jūn sū jìn). Sū Jìn wordt vertaald als 'opstandig komt'.
  • Met de gezicht beharing lijkt Sozin een beetje op Stalin, hoewel dit niet bevestigd is.

Zie ook Edit

Around Wikia's network

Random Wiki