Wikia

Avatar Wiki

Stuurkunsten

1.053pages on
this wiki
Add New Page
Comments2 Share

Avatar Roku die al de vier de elementen beheerst
Stuurkunsten
Algemene Informatie
Type

Elementen

Voorbeelden

Sturen is de mogelijkheid om een element te beheersen en is erg significant in de wereld. Er zijn in totaal vijf stuurkunsten. Vier van hen sturen een specifiek element, en de vijfde stuurt de energie in een lichaam van een wezen. De vier elementen hangen af van de energie in het lichaam. Met energiesturen kan een wezen de stuurkracht van een ander wegnemen. De meeste stuurkunsten hebben verschillende sub-technieken zoals vuursturen heeft bliksem sturen of watersturen heeft bloedsturen. De Avatar heeft de mogelijkheid om alle elementen te beheersen. De stuurkrachten zijn niet genetisch maar zijn afhankelijk van de nationaliteit.

Aardesturen Edit

1rightarrow.png Bekijk het hoofdartikel: Aardesturen.
"Aarde is het element van materie. Het volk van het Aarderijk is divers en sterk. Ze zijn volhardend en geduldig."
Iroh tegen Zuko[bron]
Aang maakt schild van aarde.png

Aang terwijl hij aarde stuurt.

Afkomstig uit de Aarde Koninkrijk, vraagt Aardesturen een bijzondere verbinding met de aarde die kan worden bereikt met een neutraal Jing, niets anders doen dan afwachten en te luisteren op het juiste moment om actie te ondernemen. Net als Watersturen, hebben Aardemeesters een voordeel en een nadeel in de strijd op basis van de het bedrag van de aarde om hen heen, maar het is niet zo extreem. Omdat aarde het element van stabiliteit en de neutraal Jing is, staan Aardemeesters in de grond, absorberen of onderscheppen aanvallen totdat ze volledig hun tegenstander overweldigen. In tegenstelling tot de andere kunsten, buigen Aardestuurders hun kracht in gelijke mate zowel als aanval als verdediging. Dasmollen waren de eerste aardestuurders. De lente is het seizoen van de aarde. Aardesturen is het directe tegenovergestelde van Luchtsturen. De sub-vaardigheid voor Aardesturen is het seismische zicht, en, als uitbreiding Metaalsturen.

Luchtsturen Edit

1rightarrow.png Bekijk het hoofdartikel: Luchtsturen.
"Lucht is het element van vrijheid. De Luchtnomaden maakten zich los van wereldse zaken en vonden vrede en vrijheid. Verder schijnt het dat ze ook een behoorlijk goed gevoel humor te hebben."
Iroh tegen Zuko[bron]
Aang luchsturen.png

Aang tijdens Luchtsturen.

Ooit gebruikt door de Luchtnomaden, is Luchtsturen de meest defensieve kunst van het sturen. Bijna weggevaagd van het bestaan door de Vuurnatie, bestaat er één bekende Luchtstuurder op de wereld, Aang. Schijnbaar door het gebrek aan afwerking op fatale bewegingen, is luchtsturen de meest dynamische van alle stuurkunsten. Ook staat het voor het element van vrijheid, en maken Luchtmeesters gebruik van hun vermogen om te sturen, vrij van de grond of andere omgevingsfactoren, en gebruiken hun eigen als wapen, het ontwijken van aanvallen met een verbazingwekkende snelheid en behendigheid om hun tegenstanders uit de band te krijgen, of het opbouwen van enorme snelheid voor explosieve windstoten van de wind om hun tegenaanvallen uit te voeren. Luchtsturen is het tegenovergestelde is Aardesturen en de confronterende stijl die dient als fundering. Er bestaan geen sub-vaardigheden voor Luchtsturen. De eerste lucht stuurders leerde hun techniek van de Vliegende bizons. Hun seizoen is de herfst.

Vuursturen Edit

1rightarrow.png Bekijk het hoofdartikel: Vuursturen.
"Vuur is het element van kracht. Het volk van de Vuurnatie heeft begeerd en wilskracht en de energie en drang om te bereiken wat ze willen."
Iroh tegen Zuko[bron]
ZukoVuursturen.png

Zuko tijdens Vuursturen.

Vuursturen, wordt gebruikt door de mensen van de Vuurnatie, en is de meest agressieve stuur kunst. In tegenstelling tot andere stuurders, die afhankelijk zijn van externe bronnen van hun elementen, kunnen vuurstuurders vuur oproepen met behulp van hun interne warmtebronnen in aanvulling op reeds bestaande beheersende vlammen. Aangezien het het element van macht, moeten vuurstuurders in staat zijn een constante bron van energie en balans in de strijd te handhaven, ontketenen een van directe, opeenvolgende aanvallen. Door zijn affiniteit met zonne-energie, zijn vuurstuurders sterker in gedurende de dag, ineffectieve tijdens een zonsverduistering, en op haar volle kracht op de middag. Het seizoen voor de vuurstuurders is de zomer. Wanneer een komeet in de buurt van de planeet komt, is de kracht van een vuurstuurder sterk toegenomen. Draken waren de eerste vuurstuurders. De sub-techniek van vuursturen is Bliksem sturen.

Watersturen Edit

"Water is het element van veranderingen. Het volk van de Waterstam is in staat om zich aan alles aan te passen. Hun sterke gemeenschapszin en liefde voor elkaar staat ze bijna overal doorheen."
Iroh tegen Zuko[bron]
Aang tijdens watersturen.png

Aang tijdens Watersturen.

Beoefend door geselecteerde mensen van de Waterstammen, is watersturen niet alleen het meest veelzijdige onderdeel, maar ook één van de meest unieke stuur kunsten aangezien het de enige stuurkunst is die het niet geleerd heeft van een dier, maar van de Maan. In tegenstelling tot andere stuurders, krijgen waterstuurders een serieus voordeel of nadeel, afhankelijk van de hoeveelheid water om hen heen. Aangezien het het element van verandering is, kunnen waterstuurders vloeiend en snel afwisselen van verdediging naar aanval, een muur van ijs creëren, een waterstraal maken en het draaien van hun tegenstander tegen hen eigen sterkte. Het is het tegenovergestelde element van Vuursturen en zijn relatief stagnerende en gebaseerd op directe filosofie. Door haar sympathie voor de maan, zijn waterstuurders sterker op de nacht, ineffectieve tijdens een maansverduistering, of wanneer de Maan Geest in gevaar is. Echter, om de ineffectiviteit van een waterstuurder, tijdens een maansverduistering, krijgen waterstuurders een extra boost tijdens het hoogtepunt van de volle maan. De maan en de oceaan waren de eerste waterstuurders. De sub-techniek van Watersturing is Bloedsturen. Hun seizoen is de Winter.

Energiesturen Edit

Energiesturen.png

Aang past energiesturen toe op Ozai.

1rightarrow.png Bekijk het hoofdartikel: Energiesturen.

Energiesturen is een stuur kunst die al uitgestorven was voor de tijd van de eerste Avatar en de andere stuurkunsten. Het stuurt de energie in iemand´s lichaam. Energiestuurders kunnen de stuurkunsten van iemand anders verwijderen of iemand zwak maken. Het is een zeer gevaarlijke techniek. Slechts enkele Avatar konden deze techniek beheersen, en slechts minder hebben deze techniek toegepast. Aang leerde deze techniek van de Leeuwen Schildpad, (dat waren de dieren die mensen het energiesturen leerden) en wist Ozai's vuurstuur krachten te verwijderen. Het energie sturen komt van het zogenaamde vijfde element ether dat de vier elementen in evenwicht houdt.

Zie ook Edit

Around Wikia's network

Random Wiki