Wikia

Avatar Wiki

Suki

Opmerkingen2
968 pagina's
op deze wiki
Aarderijk embleem
Suki
Suki
苏琪
Biografische informatie
Origine

Kyoshi Eiland

Leeftijd

15

Geboorte

84 NSK

Sterfte

Eerder dan 175 NSK (jonger dan 91 jaar)

Geslacht

Vrouwelijk

Haarkleur

Bruin

Oogkleur

Blauw/groen

Persoonlijke informatie
Bondgenoten

Kyoshi Krijgers, Oyaji, Sokka, Katara, Aang, Toph, Zuko, Appa, Momo, Mai, Ty Lee, Iroh, Orde van de Witte Lotus, meer...

Vijanden

Ozai, Azula

Favoriete wapen

Waaier, zwaard

Gevechtsstijl(en)

Tessenjutsu

Beroep

Kyoshi Krijger

Positie
Affiliatie
Eerste verschijning

"De Krijgers van Kyoshi"

Stem door

Jennie Kwan Engels

Suki is de oudste van de jonge vrouwelijke Kyoshi Krijgers van Kyoshi Eiland van het Aarderijk. Ze kreeg al training toen ze acht jaar oud was wat ervoor zorgde dat ze veel respect kreeg bij haar mede krijgers en uiteindelijk hun leider werd. Wanneer Team Avatar arriveerde op Kyoshi Eiland, wisten Suki en haar mede krijgers hen te pakken maar bevrijdde ze later en werden vrienden met hen toen ze erachter kwamen dat Aang de Avatar was. Tijdens het verblijf van Team Avatar kregen Sokka en Suki een band met elkaar maar het team moest vluchten nadat Zuko achter hen aan zat.

Geïnspireerd door Team Avatar besloot Suki en de Kyoshi Krijgers om dorpen te redden van de Vuurnatie. Tijdens één van haar reizen vonden de krijgers Appa, de Avatars vliegende bizon en beschermde het tegen prinses Azula, Mai en Ty Lee wat resulteerde in haar gevangenname.

In de gevangenis werd Suki naar een hoog-beveiligde gevangenis, De Kokende Rots, gestuurd. Sokka wist de gevangenis echter te infiltreren terwijl hij op zoek was naar zijn vader Hakoda, maar vond in plaats daarvan Suki. Nadat ze eenmaal bevrijd waren van de gevangenis, hielp Suki Team Avatar en sloot zich bij het team aan. Samen met Sokka en Toph wisten ze de luchtschepen te vernietigen en na hun overwinning was ze weer herenigd met haar mede-Kyoshi Krijgers.

Biografie Bewerken

AchtergrondBewerken

Suki leefde en groeide op Kyoshi Eiland, een Eiland in de zuidelijke gebieden van het Aarderijk. Ze studeerde als een Kyoshi Krijger en werd later meester van de kunst van de waaiers (Tessenjutsu). Het is onbekend wie haar familie is.

Ontmoeting met Team AvatarBewerken

Suki kust Sokka
Suki kust Sokka.
Darth StefanToegevoegd door Darth Stefan

Suki en de overige Kyoshi Krijgers wisten Team Avatar te vangen toen het stel op Kyoshi Eiland kwam, aangezien ze dachten dat het Vuurnatie spionnen waren. Suki ondervroeg de groep en bedreigde Sokka om hem voor de Unagi te gooien. Nadat Aang zich voorstelde als de Avatar duurde het niet lang totdat het team ontvangen werd als geëerde gasten. Nadat Suki geïntimideerd werd door Sokka en zijn tegenstrijdige houding omdat een vrouw hem gevangen had genomen. Hierdoor liet zij Sokka mee trainen nadat Suki een krachtige krijger dan Sokka bleek te zijn. Ze dwong hem later om een Kyoshi outfit, een jurk, aan te doen als hij wilde mee trainen, maar ze voelde zich later tot hem aangetrokken.

Nadat het dorp werd aangevallen door Zuko, verdedigde Suki het met haar mede krijgers. Hoewel Zuko het dorp bijna neer brandde, besloot het team om te vluchten zodat Zuko het dorp met rust zou laten. Later bleek dat de Avatar en het team een indruk op Suki had gegeven waardoor zij en de Kyoshi Krijgers besloten om mee te vechten in de oorlog tegen de Vuurnatie.

De SlangenpasBewerken

Suki zonder makeup
Suki zonder haar make-up

Suki en de andere Kyoshi Krijgers hebben verschillende vluchtelingen geëscorteerd die naar Ba Sing Se vluchten. Ze besloten om niet terug te keren naar Kyoshi Eiland en hoopte om een verschil te maken in de oorlog en kwamen uiteindelijk uit bij een haven die rechtstreeks naar Ba Sing Se vaarde. Suki kwam Team Avatar tegen bij die haven en wanneer Aang besloot om vluchtelingen mee te nemen door de Slangenpas, besloot Suki om mee te gaan. Eenmaal in de Slangepas, raakte het team bezield in verschillende gevaarlijke situaties zoals een Vuurnatie Schip dat hen aanviel en op een zeker moment viel Toph in het water waardoor Suki haar redde en in het water sprong en haar uit het water haalde. Toph kuste Suki, nadat ze dacht dat Sokka haar gered had.

Tijdens die nacht gaf Suki haar gevoelens bloot bij Sokka, hoewel Sokka haar eerst een beetje afwees, aangezien het verlies met Yue, Sokka's vorige liefdes interesse die overleden was tijdens de Slag om het Noorden en één is geworden met de maan geest. Suki kuste hem, tijdens de maan, waardoor Sokka haar ongeveer afwees omdat het moest herinneren aan Yue, en wees haar af zonder enige verklaring. Toen het team aankwam aan het einde van de slangepas, verontschuldigde Suki zich tegenover Sokka, door hem te vertellen dat ze te overhaast was, maar Sokka onderbrak het gesprek door haar te kussen.

Ontmoeting met AppaBewerken

Appa en Suki
Suki vindt Appa.

Wanner Suki weer herenigd was met de Kyoshi Krijgers trokken ze weer het Aarderijk in en kwamen Appa, de vliegende bizon van Aang tegen. Appa zag er verslagen uit waardoor Suki haar hulp aanbood. Appa vertrouwde Suki eerst niet maar wist zijn vertrouwen te winnen en verzorgde Appa door hem schoon te wassen en hem eten te geven. Kort daarna werden ze aangevallen door Azula, Mai en Ty Lee. De Kyoshi Krijgers vochten terug tegen het team maar Azula en haar team wisten hen te overrompelen. Hoewel Appa terug keerde om te helpen, jaagde Suki Appa weg door met een brandende tak te zwaaien waardoor Appa weg vluchtte. Echter werd Suki en de Kyoshi Krijgers gevangen genomen. Suki werd hierdoor naar De Kokende Rots gebracht.

Ontsnapping uit de Kokende RotsBewerken

Suki en Sokka herenigd
Suki en Sokka herenigd.

Wanneer Sokka en Zuko opzoek waren naar Hakoda, Sokka's vader, kwam het stel Suki tegen. Volgens Azula had Suki de hoop niet op gegeven dat Sokka haar kwam redden en wanneer Sokka Suki zag, omarmden ze elkaar en bedachten een ontsnapping plan. Sokka besloot om achter te blijven om te wachten op zijn vader, die op de volgende gondel kon zijn, echter zorgde dit dat ze als ware gevangen ware, hoewel Sokka undercover was als een gevangene. Zoals Sokka gehoopt had, zat Hakoda op de volgende gondel en de drie herenigde zich met Sokka's vader. Echter werd Zuko gepakt waardoor Azula, Mai en Ty Lee naar De Kokende Rots kwamen. Hierdoor wisten ze een nieuw ontsnapping plan te bedenken en het team creëerde een gevecht met alle gevangenen. Hoewel het plan niet waterdicht was, omdat het team De Cipier nodig had, die op het balkon stond toe te kijken, wist Suki op het balkon te komen en de Cipier te overmeesteren. Het team gebruikte de cipier als een lokaas waardoor ze met de gondel wisten te ontsnappen. Wanneer Azula en Ty Lee de gondel achter na kwamen, vertelde Suki: "een rematch waar ze op gewacht had" en hield Ty Lee voor een bepaalde periode op afstand. Echter wisten ze te ontsnappen nadat de bewakers het touw probeerde los te snijden maar Mai zorgde dat dit niet door ging. Het team vluchtte vervolgens naar de Westelijke Luchttempel waar de rest van het team zich bevond.

Optrek met Team AvatarBewerken

Suki en Sokka tijdens het toneelstuk
Suki en Sokka tijdens het toneelstuk.

Suki koos ervoor om bij Team Avatar te blijven wanneer Azula hen aanviel in de Westelijke Luchttempel en het team zich moest opsplitsen door de aanval. Het team zette die avond het kamp op en wanneer Zuko die nacht naar de tent van Sokka wou gaan kwam hij Suki tegen die beweerde dat ze niet naar Sokka's tent wilde gaan. Echter bleek dit niet waar te zijn want toen Zuko Sokka's tent binnen ging, bleek het dat Sokka aan het wachten was op Suki en een romantische avond wilde, maar was verrast en beschaamd wanneer Zuko de tent binnen kwam in plaats van Suki. Nadat Zuko zijn tent verliet, riep Sokka naar Suki.

Later had Suki zich verkleedt in een Vuurnatie outfit en haalde het team over om naar het toneelstuk "De Jongen in de IJsberg" te gaan. In het toneelstuk werd Suki ook na gespeeld door Vuurnatie spelers die haar rol een beetje overdreef. Tijdens het toneelstuk kwam de scene aanbod waar Yue Sokka kuste en vervolgens één met de maan werd. Sokka moest huilen maar Suki begon te lachen en vertelde "je hebt me nooit vertelde dat je iets gehad hebt met de maan geest" waar Sokka vervolgens een vinger voor haar mond deed en vertelde dat hij aan het luisteren was.

Sozins komeetBewerken

Suki en Toph op een luchtschip
Suki en Toph op een lucht schip.

Drie dagen voor de komst van Sozins komeet, vluchten Suki en de rest van Team Avatar naar het strand van Sintel Eiland. Sokka maakte daar een wrede zand beeld van Suki dat geen vergelijkingen met haar had, maar ze vond het schattig van hem, waardoor ze hem kuste. Wanneer Zuko informeerde over de plannen van Ozai om het gehele Aarderijk plat te branden, rende Aang weg (zonder het te weten), waardoor het team naar hem op zoek gingen. Wanneer ze Aang niet konden vinden, besloten ze om Iroh te gaan zoeken, aangezien hij naast Aang de enige is die een kans maakt tegen Ozai. Hun zoektocht brengt hen naar Ba Sing Se waar het team overmeester wordt door leden van de Orde van de Witte Lotus die het team vervolgens mee neemt naar hun kamp. Hier werd beslist dat Suki, Sokka en Toph de luchtschepen zouden proberen te vernietigen terwijl Katara en Zuko het zouden gaan opnemen tegen Azula. Door informatie van een spion van de Orde van de Witte Lotus, wisten ze de locatie van de luchtschepen te vinden en reisde hierheen. Toen ze aankwamen zorgde Toph dat ze op de schepen kwam en ze infiltreerde een luchtschip.

Toen het team één van de luchtschepen probeerde onklaar te maken, viel Suki om Toph te redden terwijl ze naar een ander schip sprongen. Echter wist ze het luchtschip te besturen door de vleugels te manipuleren waardoor ze weer herenigd werd met Sokka en Toph en samen wisten ze de gehele luchts vloot van de Vuurnatie te vernietigen.

Nadat Aang de vuurstuur krachten van Ozai had geblokkeerd, kwamen Toph, Suki en Sokka naar Aang toe en begonnen bij namen voor Ozai te bedenken, waardoor Suki zei "koning-van-de-gasten-die-niet-winnen", waardoor Toph zei dat ze de bijnamen aan hen over moesten laten.

Later werd Zuko gekroond tot Vuurheer dat officieel de oorlog beëindigde. Suki werd weer herenigd met haar team van Kyoshi Krijgers die ook vrij gelaten waren uit de gevangenis samen met Mai en Ty Lee. Nadat Ty Lee en de Kyoshi Krijgers goede vrienden waren geworden in de gevangenis met Ty Lee, stemde ze erin mee om Ty Lee een team lid te laten worden. Later in de thee winkel van Iroh, de Jasmijn Draak, in Ba Sing Se, was Suki Pai Sho aan het spelen met Mai. Later pestte ze Sokka met zijn wrede tekening van de groep.

Persoonlijkheid Bewerken

028-1-
Suki is soms opviegend.
Aang1753Toegevoegd door Aang1753

Door haar status als leider van de Kyoshi Krijgers, is Suki ruig en niet bang om te spreken wat in haar op komt of wat ze wil zeggen, ze heeft daarom een loyale geest. Haar zachte kant werd vaak gedemonstreerd in de aanwezigheid van Sokka. Ze hield hoop tijdens haar tijd dat ze gevangen zat dat Sokka haar kwam redden. Doordat ze snel op het balkon wist te komen en De Cipier wist te overmeesteren kreeg ze al gelijk goedkeuring en bewondering van Hakoda. Ook heeft een zachtere kant naar Sokka, aangezien ze vaak om Sokka moet lachen, ook al had Sokka een misvormd zand beeld van Suki gemaakt. Ze vond het lief van hem en kuste hem hiervoor.

Vaardigheden Bewerken

Suki vecht tegen Ty Lee
Suki vecht met haar handen.

Hoewel Suki geen stuurkunsten beschikt, is Suki meer dan sterk genoeg om zichzelf te verdedigen in een gevecht. Ze bleef als laatste krijger over die het opnam tegen Azula, waar ze haar vaardigheden liet zien. Ze heeft een indrukwekkende hand tegen hand gevecht stijl en de traditionele waaier technieken zoals elke Kyoshi Krijger. Ook kan ze overweg met een katana. Ze kan het opnemen en uithouden tegen ervaren vechters zoals Ty Lee, waar ze haar goed wist te ontwijken, en ze blijkt een goede leraar te zijn, aangezien ze een aantal vecht technieken door leerde aan Sokka. Ze bezit ook over een goede fysieke kracht, met de mogelijkheid om snel en behendig te zwemmen met een volledig Kyoshi Krijger outfit. Tijdens de ontsnapping in De Kokende Rots wist ze verschillende obstakels te ontwijken door op de punt van hoofden te lopen en verticaal op een gebouw lopen met acrobatische vaardigheden die vergelijkbaar zijn met die van Ty Lee.

Achter de schermen Bewerken

Film actriceBewerken

In The Last Airbender wordt Suki gespeeld door Jessica Jade Andres.

Relaties Bewerken

Zie ook Bewerken

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki