Wikia

Avatar Wiki

Waterstam

1.053pages on
this wiki
Add New Page
Comments7 Share

Waterstam embleem.png
Waterstam
Waterstam
Fysieke informatie
Locatie

Noordpool, Zuidpool, Mistige Moeras(Bekijk de locatie op de kaart)

Regering
Hoofdstad

Geen Hoofdstad

Staatshoofd

Stamhoofd

Munt
Leider
Eerste verschijning

De Waterstam is een verzamelnaam voor de natie van de mensen die de kunst van het watersturen beoefenen. Het is een van de oorspronkelijke vier naties en haar burgers bewonen in de eerste plaats de noordelijke en zuidelijke regio's van de wereld, in de buurt van beide polen. Veel mensen van de Waterstam wonen ook in de Verenigde Republiek en er is een kleine gemeenschap van watermeesters dat het Mistige Moeras in het Aarderijk bewoont.

Er zijn twee primaire afdelingen van de Waterstam, de Noordelijke Waterstam en de Zuidelijke Waterstam, hoewel ze beiden werden bestuurd door het Noordelijke Stamhoofd tot 171 NSK.

Ondanks hun vreedzame karakter, hebben alle drie de groepen meegedaan bij belangrijke veldslagen aan het eind van de oorlog. De Noordelijke Waterstam was verantwoordelijk voor een grote nederlaag van de Vuurnatie Marine, dat resulteerde in de dood van Admiraal Zhao. De Zuidelijke Waterstam en de Mistige Moeras Stam deden mee aan de Invasie van de Vuurnatie op de Dag van de Zwarte Zon.

In het verleden was er veel contact tussen noord en zuid, maar dat werd onderbroken als gevolg van de chaos van de oorlog. Hoewel de communicatie na de oorlog werd hervat, bleven er spanningen tussen de twee stammen en die spanning werd groter nadat Unalaq het zuiden had bezet, wat de Waterstam in een korte burgeroorlog stortte. Na de gebeurtenissen van de Harmonische Convergentie en de daaropvolgende nederlaag van Unalaq, trokken de noordelijke troepen zich terug en de Zuidelijke Waterstam werd volledig onafhankelijk van het Noorden, met Tonraq als nieuw stamhoofd.

GeschiedenisEdit

In het tijdperk van Raava kregen de voorouders van de Waterstam de kracht van het watersturen van de Leeuwen Schildpad waar ze op woonden. Ze konden de kracht krijgen als ze voedsel gingen zoeken in het geestenwoud. Deze mensen verenigden zich uiteindelijk tot de Waterstam nadat de Leeuwen Schildpadden hun rol als beschermers van de mensheid hadden afgezworen. In deze tijd werden de eerste vestingen op de Noordpool gebouwd. Deze vestingen werden later verenigd door een groep waterstuurders die een stad hadden gebouwd als centrum en hoofdstad van de Waterstam. Deze eenheid verminderde na een tijd van onrust onder de bevolking, toen reisde een groep afgescheidenen naar de Zuidpool om een nieuwe stam op te richten. Zo is de Waterstam gesplitst in de Noordelijke en de Zuidelijke Waterstam. Waarschijnlijk zijn indertijd een paar meesters in het Mistige Moeras achterbleven. 

Nationaal Symbool Edit

Het nationale symbool van de Waterstam bestaat uit een sikkelvormige maan, zoals wij hem kennen van onze aarde, en uit drie golvende lijnen, daar wordt de zee mee uitgebeeld. Het symbool staat voor de relatie tussen Tui en La, de maan- en oceaangeesten, die in perfecte harmonie met elkaar bestaan, zoals Yin en Yang. In de Noordelijke Waterstam komt dit symbool meerdere malen in de architectuur terug.

Uiterlijk Edit

NWSburgers.png

Burgers van de Waterstam.

Etnisch gezien, hebben Waterstamleden typisch licht- of donkerbruin haar, blauwe ogen en een iets donkere tint qua huidskleur. Typerend voor de Waterstam is blauwe kleding. Blauwe toga's, gewaden en broeken, met witte linten bij elkaar gebonden. In de Noordelijke Waterstam wordt donkerder blauw gedragen dan op de Zuidelijke Waterstam. Mannen mogen hun haar lang dragen, of in een paardenstaart (ook wel genoemd als 'krijger wolven-staart"). Vrouwen dragen hun haar in verschillende stijlen. Meestal dragen ze hun haar in een vlecht, of worden er elastiekjes gebruikt. Het komt zelden voor dat ze hun haar los dragen. Blauwe ogen zijn veelvoorkomend bij de waterstam. Hun cultuur is geïnspireerd op die van de Inuit en van de Indianen. Bij de Mistige Moeras Stam worden eenvoudige blad-hoeden en lendendoeken gedragen.

Cultuur Edit

De Waterstam is verdeeld in drie verschillende groepen. De Zuidelijke Waterstam op de Zuidpool, de Noordelijke Waterstam op de Noordpool en de Mistige Moeras Stam in het Aarderijk. Ze hebben alle drie verschillende gebruiken

In de Noordelijke Waterstam trouwen de vrouwen op een leeftijd van 16 jaar. Mannen die met een vrouw willen trouwen geven haar een verloving's ketting. Dit betekent dat de vrouw zal gaan trouwen. De ceremonie wordt volledig georganiseerd door de ouders, en het is niet mogelijk om met iemand van de eigen keuze te trouwen. In de Zuidelijke Waterstam mogen de mensen wel zelf kiezen met wie ze trouwen.

Als kinderen van de Zuidelijke Waterstam 14 zijn geworden gaan ze met hun vader ijsvaren, dan gaan ze met hun boot door een groep ijsbergen varen met de kinderen aan de leiding. Na het voltooien van het ijsvaren krijgt ieder een teken: het Teken van de Dappere, het Teken van de Wijze en het Teken van Vertrouwen. Of dit in de Noordelijke Waterstam ook gebeurt is niet bekend.

De namen van de burgers van de Zuidelijke en Noordelijke Stammen bevatten vaak een "K" en hebben een "AH" geluid (Katara, Hakoda, Sokka, Pakku, Kya, Kuruk, Kanna, Arnook, Korra, Tarrlok, Yakone, Noatak , Eska, Varrick etc.). In de Mistige Moeras Stam is dit echter niet het geval.

Seizoen Edit

Ieder van de naties heeft een eigen seizoen, voor de Waterstam is dat winter. Er worden ook meer watermeesters geboren tijdens de winter. Het seizoen is ook belangrijk vanwege de lange nachten, omdat de watermeesters ’s nachts meer kracht hebben.

Natuurlijke Bronnen Edit

De Waterstam is afhankelijk van de oceaan voor hun natuurlijke bronnen, omdat ze er zo dichtbij wonen. Zeepruimen worden veel gegeten. Inktvis is populair omdat het in veel gerechten gebruikt kan worden, zoals inktvissoep. Zeewier wordt gebruikt om zeewierbrood en zeewiersoep van te maken.

Huiden van ijsberen en andere harige dieren worden voor kleding gebruikt. Huiden van zeehonden worden in de Zuidelijke Waterstam gebruikt om tenten mee te maken.

In de Mistige Moeras Stam worden vooral buidelkip, vis en gigantische insecten gegeten.

Militair Edit

De Waterstammen hebben een paar van de beste legers, beter dan Vuurnatie-legers of Aarderijk-legers. Dat komt mede doordat ze, volgens oom Iroh, de kracht van de tegenstander tegen hemzelf gebruiken. Naast watermeesters kennen de Waterstamlegers ook krijgers.

Krijgers Edit

WaterSoldaten.png

Het leger van de Noordelijke Waterstam bestaat uit stuurders en krijgers.

Alle volwassen mannen op de Noordelijke- en Zuidelijke Waterstam worden goed opgeleid tot krijger. Hun wapens bestaan uit:

Boomerangs
Speren
gemaakt van beenderen, worden ook gebruikt bij vissen
Zwaarden
gemaakt van walvisbeenderen, met walvistanden gedecoreerd

Waterstamkrijgers dragen zwarte en witte verf op hun gehele gezicht voordat ze het slagveld opgaan. Waterstamkrijgers van de Noordelijke Waterstam, allemaal gespecialiseerd in hun sturing, dragen maskers om hun mond en kaak te verhullen.

De beter georganiseerde Waterstamkrijger maakt gebruik van de wapens in de trainingzone van hun betreffende stam, die dient als wapenopslagplaats en beraadskamer. Hij maakt ook gebruik van ijsbergen, waarop hij zich schuilhoudt, en de wacht houdt voor vijandelijke schepen. De ijsbergen dienen eigenlijk als een eerste verdedigingslinie. De ijsbergen kunnen de beste Vuurnatieschepen tot zinken brengen. De ijsbergzones staan als gevaarlijk bekend, maar voor Watermeesters is het natuurlijk geen enkel probleem om deze zones te doorkruisen.

Terwijl de zusterstam van de Zuidelijke Waterstam het slachtoffer is van allerlei invallen, heeft de Noordelijke Waterstam de Vuurnatie maar liefst 85 jaar buiten weten te houden. Dat kwam door de sterke verdedigingsplannen van deze stam, en natuurlijk het ijzige landschap.

Twee jaar voordat de Avatar terugkeerde, zijn alle mannen van de Zuidelijke Waterstam vertrokken om mee te vechten in de oorlog. Ze lieten het dorpje achter zonder enige verdediging. De mannen worden weer teruggevonden in de aflevering De Guru, in de Chameleon Baai wel te verstaan.

Scheepvaart Edit

Voor de invasie van de Vuurnatie ontwerpt de Mechanist vijf onderzeeboten, die zich voortbewegen door middel van Watersturen. De onderzeeërs zijn uitgerust met een periscoop en kunnen met behulp van Watersturen torpedo's afvuren. Daarnaast dienden de onderzeeërs als transport voor de gehele invasiemacht, die niet alleen bestond uit meesters en soldaten, maar ook uit tanks.

De onderzeeërs zijn gemaakt door de Mechanist, een inwoner van de noordelijke luchttempel. Het idee kwam van Sokka, die bij de Zuidelijke Waterstam hoort. Daardoor zijn er nog onduidelijkheden of ze bij het Aarderijk horen of bij de (Zuidelijke) Waterstam(men)horen, technisch gezien zouden ze bij de Waterstammen ingedeeld moeten worden omdat ze werken met watersturing.

De boten van de Zuidelijke Waterstam lijken op kleine zeil scheepjes, die worden voortgedreven door de wind. Het schip wordt bediend door twee mannen, één bedient het grootzeil, en de andere de andere zeilen. De schepen lijken meer op gedecoreerde scheepjes dan op echte oorlogsschepen.

Het meest voorkomende schip van de Noordelijke Waterstam lijkt op een catamaran. Het bestaat uit twee rompen, en wordt het meest gebruikt voor korte oceaan-tripjes, of om mensen door de vele kanaaltjes van de Noordelijke Waterstam te vervoeren. Hoewel hij niet is gemaakt voor lange reizen, is hij toch in staat om duizenden kilometers af te leggen.

Bekende personen van Waterstam Edit

Around Wikia's network

Random Wiki